Ett sätt att få fossilfria tågresor är att elektrifiera tågbanorna. KLT och Jönköpings länstrafik har presenterat en förstudie där de vill att de regionala tågbanorna ska elektrifieras så att det ska bli möjligt att använda elektriska motorer på tågen. I dag används förbränningsmotorer och motorer för biogas i länen som tillsammans har mer än 600 kilometer oelektrifierad tågräls.
– I Kalmar län handlar det om sträckorna Kalmar-Linköping, Västervik-Linköping och Berga-Oskarshamn och det är vårt långsiktiga mål att elektrifiera dessa tågbanor, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör i Kalmar län i ett pressmeddelande.
En elektrifiering skulle även innebära en besparing då drift och underhåll för dieseltåg kostar mer än för elektrifierade tåg, säger KLT. Däremot kostar det mycket pengar att genomföra själva elektrifieringen.
När nya tåg köps in vill personerna bakom förstudien att tågen ska ha dubbla driftsätt, alltså att de ska ha både el- och förbränningsmotorer. Det skulle innebära att tågen kan köras på både elektrifierad och icke elektrifierad tågräls.
– En sådan lösning är både flexibel och resurseffektiv då den kräver färre fordon och färre reservdelar. I väntan på nya fordon är det möjligt att tanka de befintliga motorvagnarna med upp mot 30-40 procent fossilfria dieselliknande bränslen. På så vis kan vi redan idag ta ett viktigt steg i riktningen mot en fossilfri regional tågtrafik, säger utredaren Yvonne Aldentun i pressmeddelandet.