Så vill de få en närmare vård

1177 är en viktig faktor i den nära sjukvården. Därför vill alliansen i landstinget förkorta väntetiderna och införa en digital barnakut inom 1177.

Landstingspolitiker. Christer Jonsson (C), Malin Sjölander (M), Gudrun Brunebärd (KD) och Sebastian Hallén (L) vill att sjukvården ska komma närmare patienterna.

Landstingspolitiker. Christer Jonsson (C), Malin Sjölander (M), Gudrun Brunebärd (KD) och Sebastian Hallén (L) vill att sjukvården ska komma närmare patienterna.

Foto: Elin Lönn

Kalmar län2017-09-18 18:00

Alliansen i landstinget säger att de vill bryta centraliseringen av vården och komma närmare patienterna. För att göra det har de åtta förslag som de vill genomföra. Gudrun Brunegård (KD), säger att framtidens sjukvård måste vara mer flexibel. Ett sätt skulle kunna vara att erbjuda hembesök till alla på en ort i samband med att en läkare åker ut för att besöka äldre.

– Det är ganska långt till Gamleby om man bor i Loftahammar eller Edsbruk. Det skulle ge dem en känsla av att de inte är bortglömda.

Fler filiallösningar, mobila lösningar som närsjukvårdsteam, en utvecklad ambulansvård med personal som kan göra bedömningar av patienterna på plats, enklare för läkare att öppna egna privata mottagningar med patientlistor och en digital lösning för diabetesvården står också på förslagslistan.

Två av förslagen gäller 1177. Dels vill man förbättra tillgängligheten och dels vill man skapa en digital barnaktut inom 1177. Malin Sjölander (M) säger att snittväntetiden när man ringer 1177 är 9 minuter och att de vill halvera den.

– 22 procent av de som ringer 1177 kommer inte fram. Det får inte vara så att 22 procent bara försvinner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!