Snabbare svar hos 1177 – kötiden minskad en kvart

Inom Region Kalmar har det funnits en samsyn på att svarstiderna på sjukvårdsrådgivningens nummer 1177 varit alltför långa. Däremot har det, fram till nu, funnits en oenighet i vad som var den rätta medicinen.

Region Kalmar län ser redan kortare väntetider på 1177 efter att man lämnat samarbetet med andra regioner.

Region Kalmar län ser redan kortare väntetider på 1177 efter att man lämnat samarbetet med andra regioner.

Foto: Ulrik Alvarsson

Kalmar län2024-03-27 05:00

Sedan den 4 mars har sjuksköterskorna hos 1177 i Region Kalmar endast svarat på samtal från patienter i Kalmar län. Det menar Region Kalmar har gett avsevärt kortare väntetider. Den genomsnittliga väntetiden säger man har kapats från 22 minuter till cirka 7 minuter. Det är inte bara en halvering, det är inte ens en tredjedel så lång väntetid – i snitt.

– 1177 och de långa väntetiderna har varit en fråga som har varit på tapeten under flera år. Vi har vänt och vridit på detta. Från oppositionens sida så har vi också lagt konkreta förslag, och en av de saker som vi lyfte för några år sedan var att öppna upp för att bryta oss loss från den nationella samverkan som fanns, säger regionens opositionsråd Jimmy Loord (KD).

Blir inte den här förbättringen hos er på bekostnad av andra regioner?

– Målet med samverkan var att alla regioner skulle gå in i detta arbete. Så gjordes inte, och vissa valde också att lämna. Så över tid kan man säga att det utarmades mer och mer. Vi var en av de regioner som var kvar "til the bitter end". Avtalet sades upp och då bestämde vi att vi skulle gå i mer egen regi, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.

Samtidigt finns det en öppning för nya samarbeten.

– Vi har fortfarande, till viss del, utmaningar kvällar och nätter. Där ser vi att samverkan med grannregioner till exempel skulle kunna vara en framgång, säger Angelica Katsanidou.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!