Sedan den 4 mars har sjuksköterskorna hos 1177 i Region Kalmar endast svarat pĂ„ samtal frĂ„n patienter i Kalmar lĂ€n. Det menar Region Kalmar har gett avsevĂ€rt kortare vĂ€ntetider. Den genomsnittliga vĂ€ntetiden sĂ€ger man har kapats frĂ„n 22 minuter till cirka 7 minuter. Det Ă€r inte bara en halvering, det Ă€r inte ens en tredjedel sĂ„ lĂ„ng vĂ€ntetid â i snitt.
â 1177 och de lĂ„nga vĂ€ntetiderna har varit en frĂ„ga som har varit pĂ„ tapeten under flera Ă„r. Vi har vĂ€nt och vridit pĂ„ detta. FrĂ„n oppositionens sida sĂ„ har vi ocksĂ„ lagt konkreta förslag, och en av de saker som vi lyfte för nĂ„gra Ă„r sedan var att öppna upp för att bryta oss loss frĂ„n den nationella samverkan som fanns, sĂ€ger regionens opositionsrĂ„d Jimmy Loord (KD).
Blir inte den hÀr förbÀttringen hos er pÄ bekostnad av andra regioner?
â MĂ„let med samverkan var att alla regioner skulle gĂ„ in i detta arbete. SĂ„ gjordes inte, och vissa valde ocksĂ„ att lĂ€mna. SĂ„ över tid kan man sĂ€ga att det utarmades mer och mer. Vi var en av de regioner som var kvar "til the bitter end". Avtalet sades upp och dĂ„ bestĂ€mde vi att vi skulle gĂ„ i mer egen regi, sĂ€ger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
Samtidigt finns det en öppning för nya samarbeten.
â Vi har fortfarande, till viss del, utmaningar kvĂ€llar och nĂ€tter. DĂ€r ser vi att samverkan med grannregioner till exempel skulle kunna vara en framgĂ„ng, sĂ€ger Angelica Katsanidou.