De tre är Leif Svensson, regionpolitiker från Västervik, Lennart Beijer, tidigare riksdagsman från Hultsfred och Jens af Stenman, V-politiker från Vimmerby. I en debattartikel varnar de för att ett delägande kan bli kostsamt om regionen måste ta ägaransvar för att täcka förluster.
– Hur man än räknar kommer pengarna att tas från regionens budget, skriver de i artikeln.
Förespråkarna för affären menar att flygplatsen är viktig för flera kommuner i södra länsdelen, inte minst som väg- och tågkommunikationerna är bristfälliga. Är då inte flygplatsen ett regionalt ansvar?
– När reste du senast från flygplatsen i Kalmar? Det är inte många i norra länsdelen som gjort det, svarar Leif Svensson.
Han pekar på de stora satsningar regionen gör för att stärka tågtrafiken, med inköp av nya vagnar. Han menar att det är där regionens prioritering när det gäller infrastruktur borde ligga. Inte minst när vårdens ekonomi är pressad.
En annan politiker från norra Kalmar län, landstingsrådet Angelica Katsanidou (S), är av en annan åsikt.
– Vi behöver satsa på både väg, tåg och flyg om Kalmar län ska vara konkurrenskraftigt.
Hon tar etableringen av e-hälsomyndigheten i Kalmar som ett exempel.
– Ska vi kunna få utlokaliseringar till vårt län så krävs det att vi har bra kommunikationer.
Hon ser inget konstigt i att regionen engagerar sig i en affär som främst gynnar den södra delen av länet.
– Det kan finnas andra beslut som främst gynnar kommuner i norr.