För 13:e året i rad pågår Cancerfondens kampanj Rosa Bandet över hela landet – läs mer i faktarutan.
I Gamleby kommer Bröstcancerföreningen Blåkulla att ha ett samarrangemang med företagarna i centrum den 24 oktober under några timmar mitt på dagen. Föreningen har flera medlemmar på plats, som kan svara på frågor. Det finns också broschyrer.
En av dem engagerar sig i detta är Gerd Brodin, som själv har opererats för cancer och brinner för att hjälpa andra. Därför har hon utbildat sig till kontaktperson.
Hon vet hur viktigt det är för många att få känna att de tillhör en grupp med andra som känner till hur det är.
– Man är väldigt ensam, när man får beskedet.
Då kan det var en tröst och styrka att träffa andra i samma situation. Blåkulla har en aktiv grupp i Västervik, som bland annat har vattengympa en gång i veckan och ”pratmöten” varje månad.
Gerd Brodin vill samtidigt avdramatisera sjukdomen.
– Det är en stor överlevnad i dag, även om det är ett litet antal som inte klarar sig. Men det är viktigt att det upptäcks tidigt.
Hon uppmanar alla kvinnor att gå på mammografi, och söka vård om det är något, istället för att gå och dra på det, som många gör.
Det är också viktigt att man lär sig känna igen symtomen, så att man vet vad man ska leta efter, när man själv undersöker sina bröst. För det ska man såklart göra, även om det kan innebära att man hittar något skumt.
Rosa lördagen arrangeras ihop med företagarna i Gamleby köpcentrum, som denna dag skänker fem procent av sina intäkter till kampanjen Rosa Bandet.
Ullatina Asplund Blomstrand är tillförordnad centrumledare i Gamleby och butikschef på Måla Färgbutik Gamleby. Hon tycker att vi ska engagera oss mer i våra kroppar och lyssna på dem. Även hon uppmanar kvinnor att gå på mammografi.
– De minutrarna kan betyda ett helt liv.
Den 24 oktober kommer det bland annat att bli utställning av peruker och visning av speciella underkläder och badkläder. Man kan köpa rosa ljus för någon man tänker på, vinna priser genom att rösta på rosa dukningar och barnen får förstås rosa ballonger.
Ullatina Asplund Blomstrand tycker att Rosa Bandet är en bra kampanj. Den har varit framgångsrik.
Samtidigt tycker hon att det är viktigt att man inte tappar bort den allvarliga sidan av saken.
– Vi ska göra så mycket vi kan, men också se allvaret i det. Det får inte bara bli ett jippo med rosa saker.