– Jag jobbar väldigt mycket med bilder i sociala medier och med visningar. Det går inte att bara att stå och vänta på kunderna, jag jobbar som en galning! Jobbet är ett sätt att leva. Det är så kul att träffa alla människor. Man blir så glad. Det handlar om den personliga servicen – här hjälper vi kunden från topp till tå, säger hon.

Visningar innebär både tjejkvällar i butiken och stora klädvisningar runt om i Östergötland och i norra Småland.

– Tjejkvällarna går oftast till så att en värdinna bjuder med sina vänner hit, och vi bjuder på dryck och tilltugg och har procent under kvällen. Det blir personligare om några från gänget mannekängar, men ibland fixar jag också mannekänger. Någon gång i månaden har vi större tjejkvällar här, kanske att vi bjuder in en leverantör som pratar om mode och trender. Då kan vi vara uppemot 30 personer, säger hon.

Artikelbild

| Annette Ekenblom drev tidigare en inredningsbutik rakt över gatan. Nu jobbar hon lite i Mariettes butik, där hon bland annat gör vackert i skyltfönstren.

För åtta år sedan slog hon upp portarna till butiken på Nya Tanneforsvägen i Linköping. Två år tidigare hade hon öppnat en sommarbutik i Loftahammar.

– Jag är född i Linköping men flyttade till Loftahammar i fyraårsåldern. Där växte jag upp och gick i skolan. Loftahammar är min kärna, och jag håller mig kvar där med sommarbutik och torp, säger hon.

Redan som tonåring var Mariette nyfiken på färg och form, och funderade på varför vissa passade bättre i vissa färger, men efter gymnasiet i Västervik flyttade hon till Linköping för att läsa data på Katedralskolan.

– Jag började som datalärare vid 19 års ålder, och bodde på hotell i veckorna under fyra år. Men jag blev rastlös på kvällarna så jag drog igång med hudvård i 22-årsåldern – först som säljare och sedan som distributör, berättar hon.

Artikelbild

| Hennes slogan för butikerna, kanske en inofficiell sådan – men lika sann för det, är att plaggen ska passa ”dotter, mamma, farmor och mormor”.

Under den här tiden var färganalys, kunskapen om att göra rätt makeup- och klädinköp utifrån färger, mycket trendigt och som 23-åring utbildade hon sig därför till diplomerad färgkonsult.

Snart öppnade Mariette en lokal på Storgatan, där hon på kvällstid arbetade med färganalys. Efter ett år flyttade hon till hus och drev verksamheten därifrån, med så kallade homepartyn.

Artikelbild

| ”Jag har alltid gjort det jag vill”, säger Mariette som arbetat med data, homepartyn, färganalys och kläder.

– Då jobbade jag som utbildningsansvarig på ett dataföretag på dagarna och med min verksamhet på kvällarna. Sedan efter andra barnet kom jag till ett vägskäl, så jag valde min egen verksamhet så att jag kunde vara med barnen mer, säger hon.

Valet att lämna den fasta och trygga tjänsten inom data, för att satsa på homepartyn, mottogs med förvåning av hennes omgivning.

– De tyckte inte att jag var klok, så gör man inte. Men jag har alltid magkänslan och hjärtat, säger Mariette.

Vartefter inledde Mariette ett samarbetade med en klädsäljare från Stockholm, som kom ned till Linköping när hon hade öppet hus för kunderna. Då fick hon idén:

– Varför kör jag inte själv?

År 2006 gjorde hon slag i saken och började med homepartyn för kläder, som ledde till en källarbutik i Majelden och sedan en i Tannefors.

Entreprenörsdrivet kommer hemifrån.

– Det kommer nog från pappa som har haft eget byggföretag i alla år, mamma har jobbat inom vården. Egentligen är det mamma som är mest fart på. Hon sitter aldrig still, säger hon.

Men att hålla alla bollar i luften själv går inte. I butiken på Nya Tanneforsvägen arbetar Sofie Åbergh och Annette Ekenblom vid behov. Annette är en pensionär som tidigare drev en inredningsbutik snett över gatan.

– Det är hon som gör fönsterskyltningen här. Det får vi mycket beröm för, säger Mariette.

Hennes framtidsmål är nu att utöka sin verksamhet ytterligare. Kanske med en webbutik?

– Men då måste vi ha en person som sköter webshopen, förklarar Mariette. Och det är en kostsam satsning.

Över sommaren kommer dottern Jessica Adolfsson hem för att hjälpa till med marknadsföringen. Jessica är minst lika driven som sin mor och spelar hockey i damkronorna och vid Penn State college i USA, där hon också studerar.

– Hon ska se över hur vi ska jobba framåt. Det är kanske hon som ska ta över företaget en dag?

Mariettes slogan, kanske en inofficiell slogan men lika sann för det, är att ”dotter, mamma, mormor och farmor ska kunna hitta plagg i samma butik”. Två gånger per år blir det en tur till Stockholm fashion week för att inspireras.

– Då ser vi till att vi är tre generationer som åker på modemässan. Vi hjälps åt att välja ut kläder som passar alla åldrar och alla storlekar. Vi har från XS till XXXL!