â Om vi ska kunna begrĂ€nsa uppvĂ€rmningen till 1,5 grader sĂ„ Ă€r det nödvĂ€ndigt att vi förĂ€ndrar vĂ„r livsstil och det hĂ€r Ă€r de mest effektiva sĂ€tten, sĂ€ger Kimberly Nicholas, forskare i hĂ„llbarhetsvetenskap vid Lunds universitet.
Kimberly Nicholas och hennes forskarkollega Seth Wynes har undersökt vilka livsstilsval som Àr mest klimateffektiva och kommit fram till att det mest effektiva sÀttet att minska sitt koldioxidavtryck Àr att skaffa fÀrre barn, Àta vÀxtbaserad kost, leva utan bil och undvika flygresor.
Genom att vÀlja bort barn gÄr det att spara in motsvarande 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per Är, en siffra som baseras pÄ alla framtida Àttlingars utslÀpp om vi fortsÀtter att konsumera som vi gör i dag.
â VĂ„ra utslĂ€pp pĂ„verkas givetvis av hur mĂ„nga barn vi har. Men en viktig grej, som vi har tappat i debatten, Ă€r att befolkningens storlek just nu inte spelar sĂ„ stor roll för hur vi lyckas med klimatomstĂ€llningen hĂ€r och nu. Det viktiga just nu Ă€r att se till att alla mĂ€nniskor pĂ„ jorden fĂ„r ett bra liv och det kan de fĂ„ om vi slutar anvĂ€nda fossilt brĂ€nsle.
Genom att vÀlja bort bilen gÄr det att spara 2,4 ton av koldioxidekvivalenter per Är och genom att Àta vÀxtbaserad kost gÄr det att spara ytterligare 0,8 ton per Är. Och för varje insparad flygresa tur och retur över Atlanten kan man spara in 1,6 ton koldioxidekvivalenter.
MÄnga upplever sÀkert att det kÀnns svÄrt att vÀlja bort bilen. Hur ska vi minska bilberoendet i framtiden?
â Vi behöver planera samhĂ€llet sĂ„ vi klarar oss utan bil, sĂ€ger Kimberly Nicholas.
Hon berÀttar om konceptet 15-minutersstÀder, som innovations- och entreprenörskapsforskaren Carlos Moreno i Paris myntat, och som sedan spridit sig över vÀrlden, Àven till Sverige.
â Allt ska nĂ„s inom 15 minuter. Det ska gĂ„ att ta sig till jobb, skola, mataffĂ€r och restauranger till fots eller med cykel inom en kvart. I en sĂ„dan stad blir bilen onödig, dĂ€r kan man leva ett gott liv utan privatbilar.
Andra sÀtt att stimulera till mindre bilÄkande Àr politiska styrmedel, men Kimberly Nicholas menar att det Àr viktigt att de som verkligen mÄste ha bil inte drabbas.
â Tio procent av europĂ©erna Ă€r lĂ„ginkomsttagare samtidigt som de verkligen behöver ha bil i sin vardag och det Ă€r viktigt att inte olika Ă„tgĂ€rder slĂ„r mot just dem.