Ödesbeslut för länet

Kalmar län kan hamna ännu mer vid sidan av de stora transportstråken om inte två beslut går länets väg. Det säger regiondirektören Håkan Brynielsson.

Ska byggas om. Linköping ska få ett helt nytt resecentrum i framtiden. I diskussionerna finns att dra stambanan under jord. Från Kalmar läns håll finns oron för att anslutningen från Tjustbanan och Stångådalsbanan kommer att bli sämre.

Ska byggas om. Linköping ska få ett helt nytt resecentrum i framtiden. I diskussionerna finns att dra stambanan under jord. Från Kalmar läns håll finns oron för att anslutningen från Tjustbanan och Stångådalsbanan kommer att bli sämre.

Foto: Jeppe Gustafsson

Kommunikation2015-02-06 03:59

Just nu pågår den stora Sverigeförhandlingen – där tas en rad beslut om Sveriges infrastruktur. Däribland de om snabbtåg från Malmö till Stockholm. Med de nya tågen ska restiderna kapas drastiskt, och även om det redan nu står klart att banan inte kommer att gå genom Kalmar län så innebär utformningen, både möjligheter och stora hot för länet, enligt Håkan Brynielsson.

Den ena frågan rör framförallt Västervik och Vimmerby. Hur ska Tjustbanan och Stångådalsbanan angöra det nya resecentrum i Linköping som ska byggas.

– Blir det ett glapp till stambanan vore det förödande, säger Håkan Brynielsson.

I Linköping diskuterar man bland annat att låta det nya tåget i en tunnel under staden. Strax innan jul skickade Regionförbundet en skrivelse där man påtalar vikten av att man tidigt i processen även tänker på regionaltågen från Kalmar län. Även på Västerviks kommun följer man frågan intresserat.

– Vi vill träffa Linköpings kommun och diskutera frågan. Skulle inte ta oss in med tågen i Linköping skulle det vara väldigt illa för hela norra Kalmar län, säger kommunalrådet Tomas Kronståhl (S).

Han tror att ett beslut att dra järnvägstrafiken under jord skulle vara till nackdel för Tjustbanan.

– Där kör man inga dieseltåg. Då måste vi elektrifiera.

Upplever ni att Linköpings kommun tar era frågor på allvar?

– Det gör de nog, problemet är att det är så väldigt mycket annat att tänka på dragningen ska avgöras, säger Kronståhl.

Den andra stora frågan är stambanans dragning genom Kronobergs län. Genom den västra delen med Ljungby som hållplats, eller den östra med Växjö som hållplats. Södra Kalmar län hoppas på det senare. Redan i dag finns det en järnvägsförbindelse mellan Kalmar och Växjö.

– Då skulle vi kunna arbeta för att få så snabba tåg som möjligt till Växjö, säger Håkan Brynielsson.

Redan i dag har Kalmar län problem med att länet ligger vid sidan av de stor transportstråken.

– Det skulle förstärkas om Sverige gör en satsning på snabbare jänrvägsförbindelser och vi inte blir en del av det systemet säger Håkan Brynielsson.

– Det är otroligt viktiga frågor, och de kommande två åren kommer att bli avgörande, säger Tomas Kronståhl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om