Det är en sju sidor lång inlaga som bolaget, med ett 20-tal lokala företag i ryggen, har skrivit. Västervik Framåt AB har i det här fallet två roller: Å ena sidan är man ett samarbetsorgan för lokala företag, å andra sidan driver man på entreprenad kommunens turistverksamhet.
Bolaget påminner om att kommunen antagit en målsättning om hur man ska öka besöksnäringen fram till år 2020. I den strategin spelar skärgården en viktig roll. VFAB:s vd Anki Nilsson och Christina Thorstensson, områdesansvarig för turistnäringen, säger att när de har mött företagare i skärgården så finns det en stor osäkerhet. För att investera vill man vara säker på att det finns goda kommunikationer i skärgården – men villkoren är osäkra.
VFAB påminner om hur det för ett antal år sedan då kommunen subventionerade skärgårdstrafiken. Då vågade också ett antal företag investera stort i skärgården – det var då som Hasselö och Idö växte fram.
Därför föreslås i brevet att Västerviks kommun ska handla upp skärgårdstrafik på minst fem år.