LÀrarutbildningen kunde ha förberetts bÀttre

Sofia Blusi har tjÀnstgjort som lÀrare i snart tvÄ terminer, stortrivs och kan inte tÀnka sig nÄgot annat jobb. Men blev ÀndÄ överraskad över alla kringuppgifter utanför undervisningen som en lÀrare idag mÄste Àgna arbetstid Ät.

Foto: Peter Jigerström

LINKÖPING2016-08-31 09:19

Sofia Blusi tog examen frÄn lÀrarutbildningen pÄ Linköpings universitet och började jobba pÄ Berzeliusskolan i december 2015. Hon Àr ÀmneslÀrare för högstadiet och undervisar i svenska, svenska som andrasprÄk och textilslöjd.

– Det hĂ€r Ă€r vĂ€rldens roligaste jobb. Det Ă€r varierat, inspirerande och ingen dag Ă€r den andra lik. Jag kan inte tĂ€nka mig att jobba med nĂ„got annat, sĂ€ger Sofia Blusi.

SĂ„ pĂ„ ett vis förstĂ„r hon inte varför det rĂ„der lĂ€rarbrist; yrket Ă€r attraktivt och lĂ„ngt fler borde vilja arbeta som lĂ€rare, tĂ€nker hon. Å andra sidan ligger lönerna sedan lĂ€nge betydligt lĂ€gre Ă€n för flertalet andra yrkesgrupper som ocksĂ„ dragit pĂ„ sig studielĂ„n för 4,5 Ă„rs högskoleutbildning, konstaterar hon.

– Det fĂ„r nog mĂ„nga som Ă€r beredda att studera att vĂ€lja bort lĂ€raryrket, sĂ€ger hon.

Redan efter tvÄ terminer har Sofia Blusi insett att mycket av lÀrarjobbet bestÄr av annat Àn undervisning. Det kan vara en orsak till att sÄ mÄnga slutar som lÀrare redan under sitt första yrkesÄr. Förutom planering och undervisning ska dagens lÀrare bland annat göra omfattande dokumentation och redovisning inför rapportering till myndigheter och för betygsÀttning och utforma ÄtgÀrdsplaner för elever med stödbehov.

– Jag hade ju hört mycket om det hĂ€r sĂ„ det var egentligen ingen nyhet. ÄndĂ„ blev jag nog lite chockad över det nĂ€r jag började jobba, sĂ€ger Sofia Blusi.

NÀr hon utvÀrderar Ären pÄ lÀrarutbildningen tycker hon att studenterna borde förberedas bÀttre just pÄ dessa delar av yrkeslivet. De rena Àmneskurserna höll god kvalitet tycker hon, medan den teoretiska delen av lÀrarutbildningen borde ha haft mer verklighetsanknytning.

– Jag hade önskat mer kunskap som jag kunde ha direkt nytta av, som hur man konkret stöttar svaga elever, hur man gör pedagogisk planering, hur man arbetar med Ă„tgĂ€rdsprogram. Det fanns extremt lite av detta i utbildningen, sĂ€ger Sofia Blusi.

MÄnga som börjar pÄ lÀrarutbildningen hoppar av redan innan de Àr fÀrdiga. I vissa fall beror det kanske pÄ en felaktig bild av vad lÀraryrket Àr. Under utbildningstiden kunde Sofia Blusi lÀgga mÀrke till att vissa studenter valt lÀrarbanan för ett brinnande intresse för ett Àmne, som historia eller religion, men sedan insÄg att de inte skulle fÄ sÄ mycket egen tid för Àmnet utan mÄste lÀgga mycket tid pÄ undervisning och administration och dÄ hoppade de av utbildningen.

– DĂ€rför Ă€r det viktigt med mycket praktiktid under lĂ€rarutbildningen och att praktiken kommer tidigt, sĂ€ger Sofia Blusi.

LÀraryrket var ingen dröm hos henne frÄn början. Efter gymnasiet studerade hon vid textilhögskolan i BorÄs. Av en slump fick hon inhopp som textillÀrare och insÄg dÄ att hon Àlskar att utbilda.

Den ökade dokumentations- och administrationsbördan pÄ dagens lÀrare debatteras allt mer. Det enda som möjligen skulle kunna fÄ Sofia Blusi att inte vilja vara lÀrare lÀngre, sÀger hon, Àr om Ànnu mer tid för planering och undervisning skulle Àtas upp av just administration.

– Om jag skulle kĂ€nna att jag inte kunde göra mitt bĂ€sta pĂ„ lektionerna. Det vill jag göra och det Ă€r jag skyldig eleverna. Vi lĂ€rare har hand om nĂ€sta generations lĂ€kare, ingenjörer, sjuksköterskor, piloter. De mĂ„ste fĂ„ med sig en bra utbildning och bra vĂ€rderingar, sĂ€ger Sofia Blusi.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om