Trafikverket om dödsolyckan: "Det ska inte hÀnda"

"Det Àr en typ av plankorsning som vi inte vill ha kvar i Sverige." Det sÀger Trafikverkets presschef Bengt Olsson efter onsdagens tragiska dödsolycka vid Hackefors i Linköping.

Trafikverket varnades om jÀrnvÀgsövergÄngen i Hackefors redan för tre Är sedan. "Det Àr en typ av plankorsning som vi inte vill ha kvar i Sverige", sÀger presschefen Bengt Olsson.

Trafikverket varnades om jÀrnvÀgsövergÄngen i Hackefors redan för tre Är sedan. "Det Àr en typ av plankorsning som vi inte vill ha kvar i Sverige", sÀger presschefen Bengt Olsson.

Foto: Jonathan Posluk

Linköping2023-06-29 10:42

JÀrnvÀgsövergÄngen saknar bÄde bommar och ljussignal. Det som finns Àr olika typer av stopp- och varningsskyltar. PÄ onsdagseftermiddagen omkom en pojke i 15-ÄrsÄldern efter att ha blivit pÄkörd av ett tÄg vid en jÀrnvÀgsövergÄng i höjd med Linköpingsstadsdelen Hackefors. Enligt polisens presstalesperson handlade det om en "tragisk olycka rakt igenom".

Det Àr Trafikverket som ansvarar för jÀrnvÀgstrafiken i Sverige. Presschef Bengt Olsson kommenterar hÀndelsen sÄ hÀr pÄ torsdagsmorgonen:

– Det Ă€r jĂ€ttetragiskt att det sker en pĂ„körning överhuvudtaget. Det ska inte hĂ€nda. Vi har över 3 000 plankorsningar utan bommar runt om i landet och vi har ett pĂ„gĂ„ende projekt som syftar till att Ă„stadkomma andra lösningar för de hĂ€r övergĂ„ngarna. Den hĂ€r typen av plankorsningar Ă€r farliga – sĂ„ Ă€r det bara.

Det finns enligt Bengt Olsson över 3 000 plankorsningar som saknar bommar i Sverige. Trafikverket har ett pÄgÄende projekt för att hitta andra lösningar för dessa, men det tar tid och kostar ibland mycket pengar.
Det finns enligt Bengt Olsson över 3 000 plankorsningar som saknar bommar i Sverige. Trafikverket har ett pÄgÄende projekt för att hitta andra lösningar för dessa, men det tar tid och kostar ibland mycket pengar.

Men att hitta nya lösningar tar tid och Ă€r dyrt. Enligt Bengt Olsson Ă„tgĂ€rdar Trafikverket mellan 70 och 100 plankorsningar per Ă„r. ÅtgĂ€rderna kan innebĂ€ra investeringar pĂ„ allt mellan tvĂ„ och 200 miljoner kronor.

– ÅtgĂ€rderna kan vara vĂ€ldigt olika. Det kan handla om att stĂ€nga plankorsningarna helt och hĂ„llet, bygga en ny vĂ€g eller installera bommar och ljussignaler. Det Ă€r en bedömning vi gör pĂ„ varje enskild plats, sĂ€ger han.

Varför tar det sÄ lÄng tid?

– Om vi ska sĂ€tta upp bommar eller en annan teknisk lösning mĂ„ste vi dra fram el och koppla in jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ngen i trafikledningssystemet. För det krĂ€vs att vi fĂ„r tillstĂ„nd att grĂ€va ned ledningar pĂ„ andras mark. Detsamma gĂ€ller om vi ska anlĂ€gga en vĂ€g. I vĂ„rt demokratiskt samhĂ€lle mĂ„ste man kunna ha Ă„sikter om detta sĂ„ det finns ju ocksĂ„ en överklagandeprocess, sĂ€ger Bengt Olsson.

– Det tar ett antal Ă„r innan ett enskilt Ă€rende Ă€r helt klart. Vi kommer tyvĂ€rr att ha de hĂ€r plankorsningarna under ansenlig tid framöver.

Det var pÄ onsdagskvÀllen som en pojke i 15-ÄrsÄldern omkom efter att han blivit pÄkörd av ett tÄg i höjd med Hackefors i Linköping.
Det var pÄ onsdagskvÀllen som en pojke i 15-ÄrsÄldern omkom efter att han blivit pÄkörd av ett tÄg i höjd med Hackefors i Linköping.

I en mejlkonversation som vi har tagit del av gÄr det att lÀsa att en privatperson varnade Trafikverket om den aktuella jÀrnvÀgsövergÄngen för drygt tre Är sedan. Personen var sjÀlv nÀra att rÄka ut för en olycka och informerade myndigheten om att mÄnga barn och SaabanstÀllda ofta cyklar över plankorsningen. I mejlet föreslogs ocksÄ att ett farthinder med grindar skulle sÀttas upp.

I sitt svar skriver Trafikverket bland annat sÄ hÀr:

"De plankorsningar som Trafikverket kommer att bygga om de nÀrmaste Ären Àr dÀr det gÄr mycket korsande biltrafik och dÀr jÀrnvÀgen korsas av mÄnga gÄende och cyklister. Den aktuella plankorsningen Àr pÄ en lÄgtrafikerad bana med 29 tÄg per dygn och fÀrre Àn fem fordon passerar plankorsningen per dygn. Den Àr sÄledes inte med bland de 100 plankorsningar som Àr högst prioriterade".

– Jag tipsade Trafikverket om denna fara 2020 efter att jag nĂ€stan blev pĂ„körd och fick ett udda svar. Hade man dĂ„ gjort ett farthinder hade nog 15-Ă„ringen levt idag. Tog Trafikverket sitt ansvar? Jag vet inte, men Ă„ngrar att jag inte lĂ„g pĂ„ mera, skriver privatpersonen i ett mejl till oss.

Vad sÀger du om det hÀr? Varför har inget hÀnt?

– Det Ă€r alltid en utmaning att bli tvingad att prioritera. Vi har sĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga sĂ„na hĂ€r plankorsningar. De plankorsningar som vi har fĂ„tt prioriterade Ă€r dĂ€r det Ă€r mycket trafik. Ju fler mĂ€nniskor som rör sig över ett sĂ„nt hĂ€r riskstĂ€lle ju högre upp i prioriteringen kommer det, sĂ€ger Bengt Olsson.

"Det Àr alltid en utmaning att bli tvingad att prioritera. Vi har sÄ vÀldigt mÄnga sÄna hÀr plankorsningar", sÀger Bengt Olsson om att Trafikverket varnades om jÀrnvÀgsövergÄngen redan för tre Är sedan.
"Det Àr alltid en utmaning att bli tvingad att prioritera. Vi har sÄ vÀldigt mÄnga sÄna hÀr plankorsningar", sÀger Bengt Olsson om att Trafikverket varnades om jÀrnvÀgsövergÄngen redan för tre Är sedan.

Vad gör ni under tiden, innan en korsning prioriteras?

– Vi försöker se till att det finns siktdjup Ă„t bĂ„de höger och vĂ€nster vid alla plankorsningar som inte har bommar eller signalanlĂ€ggningar. Man ska kunna stanna i god tid innan spĂ„ret för att se om det kommer ett tĂ„g eller inte. Det Ă€r ocksĂ„ det som kryssmĂ€rkena vid övergĂ„ngen indikerar. Det innebĂ€r att vi löpande Ă€r ute och rensar vĂ€xtlighet och sly.

Är det Ă„tgĂ€rder pĂ„ gĂ„ng vid den hĂ€r plankorsningen?

– Vi hĂ„ller pĂ„ att ta fram information om det, om den Ă€r prioriterad eller inte. Vi kan Ă„terkomma om hur det ser ut med det.

NÀr Bengt Olsson Äterkommer pÄ torsdagseftermiddagen ger han följande besked:

– Vi kommer att utreda den hĂ€r hĂ€ndelsen sĂ„ lĂ„ngt vi kan, men det Ă€r ocksĂ„ en polisfrĂ„ga. Det jag kan sĂ€ga Ă€r att vi för tvĂ„ veckor sedan röjde runt plankorsningen för att man ska kunna se tillrĂ€ckligt lĂ„ngt för att avgöra om det kommer ett tĂ„g eller inte. Plankorsningen finns tyvĂ€rr inte med bland de plankorsningar som prioriteras just nu. Samtidigt sker det fler incidenter vid övergĂ„ngar dĂ€r vi har bommar – anledningen har vi inte kunnat sĂ€tta fingret pĂ„.

Mer om olyckan

Klockan 16.20 pÄ onsdagseftermiddagen inkom ett SOS-larm till polisen om en olycka pÄ jÀrnvÀgen i höjd med Hackefors i Linköping. Enligt larmet skulle en person ha blivit pÄkörd av ett tÄg. RÀddningstjÀnst, ambulans och polis var snabbt pÄ plats. "Ambulanspersonal har pÄtrÀffat en person med kritiska skador", uppgav polisen tidigt pÄ sin hemsida. Vid 19.30-tiden uppgav polisen att den drabbade, en pojke i 15-ÄrsÄldern, avlidit av sina skador.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!