Regnet öser ned och det är inte alltför många plusgrader denna svenska sommardag. Utrustad med regnställ och vantar passar det dock perfekt att testa dörr- och fönsterlösa Twizy. Dörrar kostar 5 300 kronor extra; plastfönster 4 100 kronor. Men Twizy har i alla fall tak. Den är betydligt mer stabil än en motorcykel, men är ändå smidig eftersom den är så liten. Två personer får plats, helst utan packning. Säkerheten är också bättre än om du kör motorcykel. Passageraren har ett trepunktsbälte medan föraren till och med har ett fyrpunktsbälte. En krockkudde finns också.
Att köra Twizy är riktigt kul. 17 väldigt pigga hästkrafter som viner igång med elmotorn när jag trycker på gasen. Kraften kommer omedelbart och Twizy är snabbt iväg. Den har en räckvidd på tio mil och gör sig bäst i lägre hastigheter till och från jobbet i stan. Det går att skrämma upp den till 80 kilometer i timmen men då sjunker räckvidden drastiskt. Strax över 50 kilometer i timmen fungerar Twizy riktigt bra, även med passagerare. Den är lättkörd, om än hård över ojämnheter och med tung styrning. Att ladda batteriet fullt tar tre och en halv timme och den enkla färddatorn visar räckvidden.
i
Twizy finns i två utföranden, som EU-moped och som motorcykel. Twizy 45 (EU-moped) kostar från 62 500 kronor. Batteriet går enbart att hyra. Som kortast 12 månader för 759 kronor per månad och ju längre du hyr, desto billigare. Som billigast 559 kronor. Men batterihyran känns inte helt anpassad för Sverige då Twizy passar bäst i plusgrader och utan snö. Under vinterhalvåret måste man ändå betala för batteriet.
Inredningen i Twizy är spartanskt enkel med fasta säten, ratt och få reglage. Twizys styrka är designen då den går att få i olika färgkombinationer och även med panoramaglastak. Passagerarstolen går att få med barnkudde. Senare kommer också versionen Twizy Cargo där baksätet är ersatt med bagageutrymme.
Den puttrande minstingen väcker betydligt mer uppmärksamhet än en mullrande motorcykel och får de flesta att vända på huvudet.
Helena Lundberg/TT Spektra