PÄ förmiddagarna Àr det nybörjargrupper och pÄ eftermiddagarna barn och ungdomar som redan har en del erfarenhet av att segla. Seglarskolan pÄgÄr i fyra veckor, med nya elever varje vecka.
â Det som Ă€r bra med seglarskolan Ă€r att man fĂ„r lĂ€ra sig saker. Det Ă€r asroligt att lĂ€ra sig segla, sĂ€ger Herman Höjrup frĂ„n Loftahammar, som Ă€r med i nybörjargruppen.
â Det Ă€r bra ledare ocksĂ„, sĂ€ger Wilgot Gustafsson, Ă€ven han frĂ„n Loftahammar.
Grabbarna sitter i samma bÄt. Snart ska de fÄ ge sig ut pÄ egen hand för första gÄngen, men ledarna finns precis i nÀrheten, om nÄgot skulle gÄ snett. De har sÄvÀl kajaker som en motorbÄt för att kunna Äka ut och stötta eleverna.
En av ledarna Àr Fredrik Engström frÄn Björnsholm, tidigare elev pÄ seglarskolan.
â Det Ă€r kul att se barnens utveckling i segling, och Ă€ven deras personliga utveckling, nĂ€r de övervinner sina rĂ€dslor, sĂ€ger han.
Sara Bergholtz vill ocksÄ lyfta fram hur det pÄverkar dem sjÀlva som ledare.
â Vi utvecklas ocksĂ„, nĂ€r vi kommunicerar med barnen, sĂ€ger hon.
Hon Àr imponerad av deras mod och envishet.
â Det kan vara lite lĂ€skigt ibland, men de kommer alltid tillbaka och ger sig pĂ„ det igen.
MÄlet med seglarskolan i Loftahammar Àr inte att deltagarna ska bli tÀvlingsseglare, utan det handlar mest om att de ska fÄ sjövana och trÀffa nya vÀnner.
Sara Bergholtz betonar att Àven om det finns ledare, Àr det barnen som styr. Undervisningen anpassas efter att de utvecklas i olika takt som seglare.