Att samtalet kom från ett hemligt nummer gjorde honom ännu mer misstänksam.
– Han pratade om att det var bokat på fredag för blodprovstagning. Men det var inte så många månader sedan jag var på sådan undersökning, och efter det fick jag brev på att allt var bra och att jag kunde göra en ny koll om ett år igen, berättar Bo Nilsson.
Bo förstod att det handlade om ett försök till bedrägeri, men beslöt sig ändå för att "spela med".
– Han sa att jag måste legitimera mig. Då sa jag att jag alltid har körkortet med mig till vårdcentralen, det är inga problem. Nej, du måste legitimera dig nu, med bankdosa eller bank-id, fick jag veta. Och det tänkte jag inte göra.
Bo meddelade uppringaren att han skulle ringa sin vårdcentral och kolla om detta verkligen stämde. Då lade mannen på luren.
Hur känns det att få ett sådant här samtal?
– Det är naturligtvis trist, men jag klarar ju det. Men jag kan tänka mig att andra människor som är mer sårbara kanske faktiskt lämnar ut sitt bank-id.
Bo Nilsson har polisanmält händelsen.
Enligt Polisen har antalet anmälda telefonbedrägerier ökat på senare år. Det handlar om personer som förlorar pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter. Ofta är det äldre som drabbas.
För att skydda sig ska man alltid lägga på luren om man känner sig osäker, och aldrig lämna ut sina koder på uppdrag av någon annan. Lita inte på den som ringer, även om den verkar trovärdig och har personliga uppgifter om dig.