Open Infra: Ingen massiv kritik mot oss längre

"Kritiken är gamla sanningar". Det menar Anya Alenberg, kommunikationschef för fiberföretaget Open Infra, efter vår rapportering om de klagomål som kommit in om företaget.

Anya Alenberg är press- och kommunikationschef på Open Infra.

Anya Alenberg är press- och kommunikationschef på Open Infra.

Foto: Open infra

Loftahammar2023-07-07 18:00

Tidigare i veckan berättade vi att Open Infra får mångmiljonstöd från staten, trots massiv kritik. Vi hänvisade bland annat till missnöjda kunder i Loftahammar och i Hultsfreds kommun, men också till det faktum att man anmälts till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) 431 gånger.

Bolagets kommunikationschef Anya Alenberg har hört av sig till oss för att bemöta uppgifterna. Hon menar att den massiva kritiken är "gamla sanningar".

– Bolaget har gjort en enorm resa när det handlar om kundvård och förbättringar, beviset för det är minskat antal ärenden till ARN och KO (Konsumentombudsmannen) – och att vi ligger kvar på låga nivåer. 

Under fjolåret minskade antalet anmälningar om Open Infra till ARN med 80 procent. KO-ärendena minskade samtidigt med 74 procent. 

– Det är en markant minskning och resultatet av ett mycket stort arbete internt.

Vad är det ni gjort? 

– Anmälningarna har ofta handlat om våra villkor. Vi har gjort om villkoren och skapat en reklamationsavdelning. Det som är kvar nu är sådant som alltid dyker upp på sommaren, grävrelaterade ärenden. 

undefined
Open Infra har flera projekt på gång i Kalmar län, däribland utanför Loftahammar och i Hultsfreds kommun.

Anya Alenberg berättar också att man tillsatt fler markberedare, alltså de som markägare har kontakt med när de ska gå igenom markavtal och liknande. 

– Kommunikationen mellan markägarna och oss har varit bristfällig. Vi har också lagt till "markägare" som tillval när man kontaktar kundtjänst om markrelaterade ärenden. 

Sedan i maj ska alla projekt ha en kontaktperson som berörda kan ringa direkt. Alenberg framhåller dock att det bästa alltid är att ringa kundtjänst så att ens ärende blir korrekt registrerat. 

undefined
I norra Loftahammar har vi pratat med många markägare som är missnöjda med hur grävningarna utförts och hur kablarna lagts ner. En återkommande kritik är att kablarna inte ska ha lagts ner tillräckligt djupt.

Grävmaskinisterna ute på fältet ska ha fokus på just att gräva, och därför är Open Infras mål att allt ska vara tydligt och klart vad gäller markavtal och ansvarsområden när spaden sätts i jorden.

Hur tycker du att era underentreprenörers arbete har fungerat i Loftahammar och i Hultsfreds kommun? 

– Det finns alltid saker att förbättra. När saker och ting går sönder och när folk inte är nöjda, då måste vi göra ett bättre jobb. 

Anya Alenberg betonar vikten av att ha de privata markägarna med sig för att kunna fortsätta bygga ut fibernätet, och att man inte har något att vinna på missnöjda kunder. Samtidigt är det ofta hundratals markägare, med många olika krav och synpunkter, man ska förhandla med i varje projekt.

– Det är som att lägga ett jättestort pussel. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!