â Vi kan ju bara spekulera vad det beror pĂ„, det kan ju vara vĂ€dret som Ă€r dĂ„ligt. Det kan ocksĂ„ vara för att ekonomin Ă€r dĂ„lig och dĂ€rmed inte lika mycket folk som Ă€r ute till sjös, sĂ€ger Mattias Johansson.
PÄ vintern har SjörÀddningssÀllskapet i KÀllvik cirka 3 uppdrag i mÄnaden berÀttar Mattias.
â PĂ„ högsĂ€song har vi kanske 2 eller 3 om dagen. Nu har jag haft jourpass i tvĂ„ veckor och vi har haft fem utryckningar.
â Vi pratar om det varje gĂ„ng vi trĂ€ffas hĂ€r, varför det Ă€r lugnare den hĂ€r sommaren Ă€r omöjligt att veta.
Hur arbetar ni?
â Vi arbetar i jourpass, just nu Ă€r vi fyra som arbetar. Om du har jourpass sĂ„ mĂ„ste du kunna vara nere i hamnen pĂ„ 15 minuter. Vi ska kunna vara vid nödplatsen inom 60 minuter frĂ„n det att larmet kommer.
Jobbet Àr frivilligt, men nÀr du vÀl har ditt jourpass sÄ Àr det inte lÀngre valfritt om du ska Äka ut eller inte.
â Om du har tagit pĂ„ dig ett pass sĂ„ ska du kunna vara hĂ€r snabbt. Du kan inte prioritera att mĂ„la huset, du fĂ„r ta och slĂ€ppa penseln och hoppa in i bilen.
Hur brukar mÀnniskor reagera nÀr ni dyker upp och ska hjÀlpa till?
â Ofta brukar det vara en enorm lĂ€ttnad för folk, det blir som om ansvaret lyfts frĂ„n deras axlar, berĂ€ttar Mathias Nilsson, den andra med samma namn ombord pĂ„ bĂ„ten, och rorsman.
Mattias Johansson berÀttar att han ibland tycker att kunskapen kring sjörÀddningen brister bland allmÀnheten.
â Ansvaret för sĂ€kerhet till sjös hamnar egentligen pĂ„ sjöfartsverket. De bemannar SjörĂ€ddningscentralen för ledning samt rĂ€ddningshelikoptrar.
Annars sÄ förlitar sig sjöfartsverket pÄ samhÀllets övriga resurser, exempelvis SjörÀddningssÀllskapet berÀttar Mattias.
â Kustbevakningen finns ocksĂ„. De har dock inte alltid möjlighet att rycka in dĂ„ de Ă€r inte Ă€r tillgĂ€ngliga dygnet runt.
SjörÀddningssÀllskapet finansieras frÄn tvÄ hÄll. Det ena Àr medlemsavgifter och det andra Àr donationer.
â Ute till havs Ă€r det bra om du Ă€r med i SjörĂ€ddningssĂ€llskapet. Vi hjĂ€lper förstĂ„s alla i nöd men om du Ă€r med i sĂ€llskapet rycker vi ut och hjĂ€lper Ă€ven om situationen inte Ă€r aktivt farlig.
Mattias berÀttar att om man Àr ute tidigt kan de ofta lösa en situation innan den hinner bli farlig.
â Paragraf ett i vett och etikett pĂ„ havet Ă€r dock att alla Ă€r skyldiga att hjĂ€lpa varandra. Ignorera inte en bĂ„t i nöd, hjĂ€lp till om du kan.
För att vara med i en besÀttning i SjörÀddningssÀllskapet ska du kunna vara inom 15 minuter av sjörÀddningsstationen. Du ska ocksÄ gÄ igenom en omfattandeutbildning som kan ta upp till ett Är.
Den bestÄr av en sÀkerhetsgenomgÄng, en kurs i egen sÀkerhet som handlar om hur du sÀkerstÀller din och din besÀttnings sÀkerhet. Du ska ocksÄ göra kursen "basic SAR". AlltsÄ sjörÀddnings- och sjukvÄrdsutbildning. PÄ stationen repeteras kurserna varje Är.
â Jag vill trycka pĂ„ att du inte behöver vara sjövan för att jobba hos SjörĂ€ddningssĂ€llskapet. Det du behöver frĂ€mst Ă€r viljan att hjĂ€lpa andra och tid för övning.
Vad ska man göra om man finner sig sjÀlv i en nödsituation till havs?
â Ring 112, gĂ€rna genom deras app för dĂ„ ser vi exakt var du Ă€r. Ha ocksĂ„ mobilen inplastad i nĂ„got vattentĂ€tt, Ă€r mobilen sönder kan det bli svĂ„rt att fĂ„ hjĂ€lp. Ăr du med i SjörĂ€ddningssĂ€llskapet kan du ocksĂ„ direkt ringa till oss i Ă€renden som inte Ă€r akuta.
Om du har tre tips till mÀnniskor som vill ge sig ut pÄ havet, vilka Àr det?
â Ha pĂ„ flytvĂ€sten, plasta in mobilen och ta hand om varandra.