LÄngsam sommar för SjörÀddningssÀllskapet i KÀllvik

Mattias Johansson och hans besÀttning jobbar för att göra havet sÄ sÀkert som möjligt. I Är Àr det fÀrre utryckningar Àn vanligt. Vad det beror pÄ Àr svÄrt att veta.

Mattias Johansson har befÀlet ombord pÄ bÄten och hÀnvisar rorsman vilken kurs som bör hÄllas.

Mattias Johansson har befÀlet ombord pÄ bÄten och hÀnvisar rorsman vilken kurs som bör hÄllas.

Foto: Viggo Sievers

Loftahammar2024-07-27 05:00

– Vi kan ju bara spekulera vad det beror pĂ„, det kan ju vara vĂ€dret som Ă€r dĂ„ligt. Det kan ocksĂ„ vara för att ekonomin Ă€r dĂ„lig och dĂ€rmed inte lika mycket folk som Ă€r ute till sjös, sĂ€ger Mattias Johansson.

 PĂ„ vintern har SjörĂ€ddningssĂ€llskapet i KĂ€llvik cirka 3 uppdrag i mĂ„naden berĂ€ttar Mattias.

– PĂ„ högsĂ€song har vi kanske 2 eller 3 om dagen. Nu har jag haft jourpass i tvĂ„ veckor och vi har haft fem utryckningar. 

Mattias Johansson har jobbat ideellt pÄ SjörÀddningssÀllskapet i 20 Är. Han berÀttar att sÀllskapet utgÄr frÄn KÀllvik för att det Àr mer strategiskt placerat för att kunna nÄ ut till mÀnniskor i nöd Àn VÀstervik Àr.
Mattias Johansson har jobbat ideellt pÄ SjörÀddningssÀllskapet i 20 Är. Han berÀttar att sÀllskapet utgÄr frÄn KÀllvik för att det Àr mer strategiskt placerat för att kunna nÄ ut till mÀnniskor i nöd Àn VÀstervik Àr.

– Vi pratar om det varje gĂ„ng vi trĂ€ffas hĂ€r, varför det Ă€r lugnare den hĂ€r sommaren Ă€r omöjligt att veta.

Hur arbetar ni?

– Vi arbetar i jourpass, just nu Ă€r vi fyra som arbetar. Om du har jourpass sĂ„ mĂ„ste du kunna vara nere i hamnen pĂ„ 15 minuter. Vi ska kunna vara vid nödplatsen inom 60 minuter frĂ„n det att larmet kommer.

Det hÀr Àr Niklas Andersons första sÀsong som besÀttning ombord pÄ SjörÀddningssÀllskapets bÄt.
Det hÀr Àr Niklas Andersons första sÀsong som besÀttning ombord pÄ SjörÀddningssÀllskapets bÄt.

Jobbet Àr frivilligt, men nÀr du vÀl har ditt jourpass sÄ Àr det inte lÀngre valfritt om du ska Äka ut eller inte.

– Om du har tagit pĂ„ dig ett pass sĂ„ ska du kunna vara hĂ€r snabbt. Du kan inte prioritera att mĂ„la huset, du fĂ„r ta och slĂ€ppa penseln och hoppa in i bilen.

Det finns vÄrdplatser om de rÀddade personerna eventuellt skulle behöva det.
Det finns vÄrdplatser om de rÀddade personerna eventuellt skulle behöva det.

Hur brukar mÀnniskor reagera nÀr ni dyker upp och ska hjÀlpa till?

– Ofta brukar det vara en enorm lĂ€ttnad för folk, det blir som om ansvaret lyfts frĂ„n deras axlar, berĂ€ttar Mathias Nilsson, den andra med samma namn ombord pĂ„ bĂ„ten, och rorsman.

Mathias Nilsson styr bÄten.
Mathias Nilsson styr bÄten.

Mattias Johansson berÀttar att han ibland tycker att kunskapen kring sjörÀddningen brister bland allmÀnheten.

– Ansvaret för sĂ€kerhet till sjös hamnar egentligen pĂ„ sjöfartsverket. De bemannar SjörĂ€ddningscentralen för ledning samt rĂ€ddningshelikoptrar.

Annars sÄ förlitar sig sjöfartsverket pÄ samhÀllets övriga resurser, exempelvis SjörÀddningssÀllskapet berÀttar Mattias.

BÄten Àr inte sÄ anonym, berÀttar Mattias Johansson med ett leende.
BÄten Àr inte sÄ anonym, berÀttar Mattias Johansson med ett leende.

– Kustbevakningen finns ocksĂ„. De har dock inte alltid möjlighet att rycka in dĂ„ de Ă€r inte Ă€r tillgĂ€ngliga dygnet runt.

SjörÀddningssÀllskapet finansieras frÄn tvÄ hÄll. Det ena Àr medlemsavgifter och det andra Àr donationer.

– Ute till havs Ă€r det bra om du Ă€r med i SjörĂ€ddningssĂ€llskapet. Vi hjĂ€lper förstĂ„s alla i nöd men om du Ă€r med i sĂ€llskapet rycker vi ut och hjĂ€lper Ă€ven om situationen inte Ă€r aktivt farlig.

Mattias berÀttar att om man Àr ute tidigt kan de ofta lösa en situation innan den hinner bli farlig.

HÀr ser man sjökortet dÀr navigatören sitter.
HÀr ser man sjökortet dÀr navigatören sitter.

– Paragraf ett i vett och etikett pĂ„ havet Ă€r dock att alla Ă€r skyldiga att hjĂ€lpa varandra. Ignorera inte en bĂ„t i nöd, hjĂ€lp till om du kan.

För att vara med i en besĂ€ttning i SjörĂ€ddningssĂ€llskapet ska du kunna vara inom 15 minuter av sjörĂ€ddningsstationen. Du ska ocksĂ„ gĂ„ igenom en omfattandeutbildning som kan ta upp till ett Ă„r. 

Det hÀr Àr Mathias Nilssons tredje sÀsong med sjörÀddningssÀllskapet.
Det hÀr Àr Mathias Nilssons tredje sÀsong med sjörÀddningssÀllskapet.

Den bestÄr av en sÀkerhetsgenomgÄng, en kurs i egen sÀkerhet som handlar om hur du sÀkerstÀller din och din besÀttnings sÀkerhet. Du ska ocksÄ göra kursen "basic SAR". AlltsÄ sjörÀddnings- och sjukvÄrdsutbildning. PÄ stationen repeteras kurserna varje Är.

"Vid 25 knop piskar bÄten upp mest svall", berÀttar Mattias Johansson.
"Vid 25 knop piskar bÄten upp mest svall", berÀttar Mattias Johansson.

– Jag vill trycka pĂ„ att du inte behöver vara sjövan för att jobba hos SjörĂ€ddningssĂ€llskapet. Det du behöver frĂ€mst Ă€r viljan att hjĂ€lpa andra och tid för övning.

Vad ska man göra om man finner sig sjÀlv i en nödsituation till havs?

– Ring 112, gĂ€rna genom deras app för dĂ„ ser vi exakt var du Ă€r. Ha ocksĂ„ mobilen inplastad i nĂ„got vattentĂ€tt, Ă€r mobilen sönder kan det bli svĂ„rt att fĂ„ hjĂ€lp. Är du med i SjörĂ€ddningssĂ€llskapet kan du ocksĂ„ direkt ringa till oss i Ă€renden som inte Ă€r akuta.

Om du har tre tips till mÀnniskor som vill ge sig ut pÄ havet, vilka Àr det?

– Ha pĂ„ flytvĂ€sten, plasta in mobilen och ta hand om varandra.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!