Många anmälningar mot spärrtjänstföretag

Konsumentverket har fått ovanligt många anmälningar mot företaget My Safety som säljer olika typer av spärrtjänster. Bara i år har 145 anmälningar kommit in och företaget kan nu drabbas av sanktioner.

Många anmälningar2013-09-09 11:07

Anmälningarna kommer från i stort sett hela landet – även från Västerviks kommun. De rör allt från vilseledande marknadsföring till oskäliga avtalsvillkor och negativ avtalsbindning.

Eftersom anmälningarna varit så många har Konsumentverket utrett företaget och ärendet har nu lämnats över till Konsumentombudsmannens sekretariat som ska ta beslut om eventuella sanktioner.

– Antalet anmälningar mot My Safety är anmärkningsvärt högt. Det största problemet är enligt mig att avtal förlängs automatiskt – finns ett avtal på 36 månader, då förlängs det med 36 månader när avtalsperioden är slut. Stämmer då det som konsumenter berättat om uteblivna påminnelser och märkliga formkrav vid uppsägning, ser jag inget annat än att villkoren är oskäliga, berättar juristen Erik Fröcklin som handlagt ärendet på Konsumentverket till Nyhetsbyrån Siren.

Av de anmälningar som kommit in i år kommer en från en Västerviksbo. Han fick under 2012 en nyckelbricka som han enligt uppgift skulle få prova på gratis. Han valde dock att slänga brickan. När han i våras blev uppringd av en säljare från företaget uppgav han att han inte använt brickan och inte var intresserad av någon prenumeration. Trots det fick han senare en faktura som gav intryck av att han hade valt att teckna tjänsten.

När han mejlade och förklarade situationen fick han ett ursäktande svar från företaget som menade att fakturan egentligen var ett erbjudande och att det stod fel på fakturan. Man makulerade fakturan och tog bort erbjudandet.

Mannen skriver i sin anmälan att han tycker att företaget bemötte honom trevligt när han klagade, men anser ändå att förfarandet var att beteckna som vilseledande marknadsföring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om