Robotbåten HMS Västervik är en turistattraktion där den ligger bredvid Marinmuseum i Karlskrona.
– Fartyget har blivit en tidskapsel. När den sista besättningen mönstrade av lämnade man skeppet i det skick som den var då, med otömda papperskorgar och kläder som hänger kvar, berättar Göran Lindahl, från Föreningen Svenska Robotbåtar.
Båten ingick i en serie torpedbåtar som levererades till den svenska marinen i mitten 70-talet. På 80-talet byggdes de om till robotbåtar.
– De fick en annan räckvidd. En torped har en räckvidd på 20 – 25 kilometer, med robotar talar vi om 10-15 mil, berättar Göran Lindahl.
I mitten av 90-talet togs Västervik ur bruk, och numera är den ett museeföremål öppet för allmänheten i Karlskrona. Systerfartyget HMS Ystad fortsatte sin tjänstgöring fram till 2005. Därefter togs fartyget över av Statens Maritima Museer, som överlämnat ansvaret till den ideella föreningen Svenska Robotbåtar.
I vår är det tänkt att Ystad ska resa från hemmabasen Gålö, utanför Stockholm, till Karlskrona. Mellan den 31 maj och den 1 juni kommer fartyget att ligga i Västerviks hamn.
– Eftersom jag har anknytning till Västervik, bland annat med en sommarstuga i skärgården, tyckte jag att vi borde stanna till, säger Göran Lindahl.
Resan kommer inte att bli någon billig historia. Båten har en bränsleförbrukning per timma, som motsvarar årsförbrukningen för en normalvilla.
– Därför erbjuder vi allmänheten att resa med, säger Göran Lindahl, och beskriver färden som en mäktig upplevelse:
– Fartyget har tre gasturbiner, med tillsammans 13 000 hästkrafter. Den kommer upp i 45 knop, och då går den inte på ytan utan plöjer genom vattnet!
Den som är intresserad kan köpa biljett för färd under en del av sträckan, bland annat mellan Oxelösund och Västervik, eller Västervik och Oskarshamn.
Föreningen gör resan som en del av en satsning som marinmuséet i Karlskrona gör på att uppmärksamma Sverige under det kalla kriget på 1980-talet. I Karlskrona ska man bland annat kunna se den svenska ubåten Näcken.