Ace Wilder vinner Mello - om eleverna får bestämma

På Skogshagaskolan i Västervik förhandsröstades det under fredagen i Melodifestivalen. På eftermiddagen fanns det ett resultat. Flest röster fick Ace Wilder med låten Busy Doin' Nothin'.

Många av Skogshagaskolans elever passade på att rösta på sina "Mello-favoriter".

Många av Skogshagaskolans elever passade på att rösta på sina "Mello-favoriter".

Foto: Karin Hertz

Melodifestivalen2014-03-07 14:57

När VT kommer på besök trängs barnen framför några uppställda fönster i det vackra vårvädret. Inifrån hörs finalbidragen strömma genom stora högtalare. Några av barnen sjunger med och det märks att det är flera som har följt schlagerfestivalen under vårens delfinaler.

– Melodifestivalen är något som många av barnen kan relatera till. Det här är en del av rastverksamheten och vi brukar ha lite olika teman. Veckan innan sportlovet hade vi OS som tema, berättar fritidspedagogen Anna Engström.

Hon är en av initiativtagarna bakom Mellopaneln och förklarar att skolan har en egen omröstning där alla barn får vara med och rösta på sin schlagerfavorit. Barnen får lägga två röster var på sina favoriter och stoppa ner det i en rösturna i form av en grön brevlåda med ett hjärta på.När VT kommer på besök vid lunchtid på fredagen är Skogshagaskolans fjärdeklassare i fullgång att rösta. Lina Skärlund, Selma Wredberg, Josefin Svensson, Olivia Vessby och Ester Stäringe är alla fem rörande överens om vilket bidrag de gillar mest.

– Ace Wilder! Den låten är bra för att den är så rolig, säger Selma Wredberg och börjar nynna till melodin som går igång igen i högtalarsystemet.

Tjejerna ska självklart titta på den riktiga finalen på lördagskvällen berättar de. För att få till en mysig schlagerstämning är det godis, chips och tända ljus som gäller.

När halva röstningen sammanfattades låg Oscar Zia i topp med sin låt Yes We Can. Men när röstningen var avgjord knep, Ace Wilder med låten Busy Doin' Nothin', förstaplatsen. Hur Skogshagaskolans röstresultat står sig i lördagens final återstår att se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om