Volkswagens minsting med det korthuggna namnet Up är den perfekta citybilen – liten och lättkörd och enkel att parkera. Två vuxna sitter bra och behöver inte skrynkla ihop sig. I framsätet, skall tilläggas. Bak är det tänkt att bara barn ska färdas.
I år kan VW Up även fås med bakdörrar – vid introduktionen i fjol var det en tvådörrarsbil.
Och nu finns den alltså även med gasdrift, under namnet Eco Up. Två högtryckstankar rymmer totalt 11 kilo gas som räcker 38 mil. För att ge plats åt gasbehållarna har den vanliga bensintanken tagits bort och kvar finns bara en reservtank för tio liter bensin.
VW Eco Up kostar 159 900 kronor. En vanlig VW Up med samma utrustning och samma trecylindriga bensinmotor kostar 128 900 kronor. Då får du till och med några extra hästkrafter – 75 mot gasbilens 68.
Vid blandad körning drar Eco Up 0,44 kubikmeter gas per mil medan vanliga VW Up drar 0,47 liter bensin. I skrivande stund kostar bensinen 14:30 kronor litern och fordonsgasen 13:99 per kubik. Fram med räknedosan!
Att du slipper betala fordonsskatt i fem år ger inte så mycket – totalt 1 800 kronor.
Fast är det miljön man vill värna är det förstås inte så här du ska räkna. Men då gäller det också att tanka biogas. Den vanliga fordonsgasen är inte alls lika miljövänlig.
Förhoppningsvis har Eco Up även ett bättre restvärde än vanliga Up den dagen den ska säljas.
VW Up är en av få bilar i den här storleksklassen som fått maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Den är bland annat standardutrustad med ett automatiskt nödbromssystem som förhindrar, eller åtminstone lindrar kollisioner i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. Men bilen saknar krockgardiner eller motsvarande för baksätespassagerarna.
Så var det då det här med prestanda och så kallad körglädje. Jodå, i innerstadstrafik är den kul och hänger lätt med, men 68 hästkrafter ger självklart ingen sportvagnsprestanda ute på motorvägen. Den tappar flåset rejält över 100 kilometer i timmen, speciellt om det bär lite uppåt. Och den blir aningen skuttig och stötig på illa reparerat underlag.
Däremot är ljudmiljön i kupén bra och bilen andas en kvalitet som inte är vanlig i det här formatet.