Miljöbil att räkna med

Du ska vara en sann miljövän för att köpa gasdrivna Volkswagen Eco Up. Den är nämligen 31 000 kronor dyrare än en vanlig VW Up. En merkostnad som förmodligen inte går att räkna hem under bilens hela livslängd. Fast det är kanske inte så man bör tänka?

Liten men naggande god. Volkswagens lilla Up kommer nu även med gasdrift och får mellannamnet Eco. Syskonen Skoda Citigo och Seat Mii kommer också att erbjudas med gasdrift.

Liten men naggande god. Volkswagens lilla Up kommer nu även med gasdrift och får mellannamnet Eco. Syskonen Skoda Citigo och Seat Mii kommer också att erbjudas med gasdrift.

Foto: Uli Sonntag

Miljövän2013-04-18 06:59

Volkswagens minsting med det korthuggna namnet Up är den perfekta citybilen – liten och lättkörd och enkel att parkera. Två vuxna sitter bra och behöver inte skrynkla ihop sig. I framsätet, skall tilläggas. Bak är det tänkt att bara barn ska färdas.

I år kan VW Up även fås med bakdörrar – vid introduktionen i fjol var det en tvådörrarsbil.

Och nu finns den alltså även med gasdrift, under namnet Eco Up. Två högtryckstankar rymmer totalt 11 kilo gas som räcker 38 mil. För att ge plats åt gasbehållarna har den vanliga bensintanken tagits bort och kvar finns bara en reservtank för tio liter bensin.

VW Eco Up kostar 159 900 kronor. En vanlig VW Up med samma utrustning och samma trecylindriga bensinmotor kostar 128 900 kronor. Då får du till och med några extra hästkrafter – 75 mot gasbilens 68.

Vid blandad körning drar Eco Up 0,44 kubikmeter gas per mil medan vanliga VW Up drar 0,47 liter bensin. I skrivande stund kostar bensinen 14:30 kronor litern och fordonsgasen 13:99 per kubik. Fram med räknedosan!

Att du slipper betala fordonsskatt i fem år ger inte så mycket – totalt 1 800 kronor.

Fast är det miljön man vill värna är det förstås inte så här du ska räkna. Men då gäller det också att tanka biogas. Den vanliga fordonsgasen är inte alls lika miljövänlig.

Förhoppningsvis har Eco Up även ett bättre restvärde än vanliga Up den dagen den ska säljas.

VW Up är en av få bilar i den här storleksklassen som fått maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Den är bland annat standardutrustad med ett automatiskt nödbromssystem som förhindrar, eller åtminstone lindrar kollisioner i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. Men bilen saknar krockgardiner eller motsvarande för baksätespassagerarna.

Så var det då det här med prestanda och så kallad körglädje. Jodå, i innerstadstrafik är den kul och hänger lätt med, men 68 hästkrafter ger självklart ingen sportvagnsprestanda ute på motorvägen. Den tappar flåset rejält över 100 kilometer i timmen, speciellt om det bär lite uppåt. Och den blir aningen skuttig och stötig på illa reparerat underlag.

Däremot är ljudmiljön i kupén bra och bilen andas en kvalitet som inte är vanlig i det här formatet.

Volkswagen Eco Up

ALLMÄNT

Motor: Trecylindrig 1,0-liters gas/bensin-motor med start/stopp

Växlar: Manuell, 5

Tjänstevikt: 1 031 kg

Maxlast: 339 kg

Max släpvagnsvikt: 0 kg

Längd/bredd/höjd: 354/164/148 cm

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 159 900 kr

Skatt: 360 kr (skattebefriad i 5 år)

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 8 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 4

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 5

Bränsleförbrukning: 0,44 kubik fordonsgas/mil

CO2-utsläpp: 79 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 213-913 l

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 2

Toppfart: 164 km/t

Effekt: 68 hk vid 6 100 varv/min

Vridmoment: 95 Nm vid 3 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 16,3 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Miljöbil. Automatisk broms vid risk för kollision under 30 km/t. Hög kvalitetskänsla trots det lilla formatet. Fem stjärnor i Euro NCAP.

MINUS

31 000 kronor extra för gasdriften är svårt att räkna hem. Inga krockgardiner eller krockkuddar för baksätespassagerarna. Trött motor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!