Mjölkkronan har pågått sedan i slutet av september och är ett led i att stärka mjölkbönderna i deras prekära situation. Lönsamheten är dålig, och varje vecka tvingas i snitt fem bönder i Sverige avveckla sin verksamhet.
Mjölkkronan är ett projekt som startades av Ica tillsammans med Lantbrukarnas Riksförbund och ska pågå i totalt sex månader. Upplägget är att kunderna, när de köper enlitersmjölk och handlar vissa ostar, betalar en krona mer än det ordinarie priset.
Samtliga mejerier är med på tåget, och pengarna som ramlar in fördelas oavkortat på de 4 000 mjölkbönderna i landet. Målsättningen är att få in totalt 100 miljoner, varav Ica redan har lagt in 25 miljoner i en grundplåt.
Från Ica Maxi i Västervik kan butikschefen Katharina Arvidsson rapportera följande:
– Fram till i dag (10 november) har vi fått in 55 000 kronor, och det gäller både Arlas och Emåmejeriets produkter, säger hon.
Hur många av kunderna har koll på kampanjen som pågår?
– Det är svårt att säga exakt, men en kvalificerad gissning är att ungefär hälften gör det. Det står ju på lapparna om kampanjen, även om många inte brukar läsa där. Att döma av de kommentarer jag har hört så är majoriteten positiva till det här initiativet.
Det är inte hela förklaringen, men en faktor till mjölkböndernas problematik är minskat mjölkdrickande i Sverige under flera år på raken.
– Samtidigt har mjölkprodukter som exempelvis kvarg och riktigt fet grädde blivit otroligt mycket mer populärt än för fem år sedan. Det handlar nog mycket att mejeriföretagen måste hitta innovativa lösningar på nya produkter, säger Katharina Arvidsson.