Gjorde djurpark i miniformat

Ett konkret byggprojekt är ett bra sätt att öka sammanhållningen i en klass. Så blev det i alla fall på Gamlebygymnasiet.

Djurpark. Jenelie Johansson vid den modell av en djurpark som hon och hennes klasskamrater har gjort.

Djurpark. Jenelie Johansson vid den modell av en djurpark som hon och hennes klasskamrater har gjort.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Modellbygge2015-06-10 10:35

Jenelie Johansson läser djurvård i årskurs tre på Gamlebygymnasiet. Hon och fem andra elever har tillsammans byggt en modell av en djurpark, som nu finns som en installation i en permanent glasmonter i det nya djurvårdshuset på skolan.

Där får den stå tills nästa årskull djurvårdare gör en ny.

Ambitionen är att djurparken ska vara så naturtrogen som möjligt. Eleverna har läst in sig på vilka regler som gäller för de arter som finns i parken och vilka naturliga beteenden som behöver tillgodoses hos olika djur.

Modellbygget var ett examensprojekt för kursen, men på köpet blev det också något som ökade sammanhållningen mellan eleverna.

– Klassen kom tillsammans bättre, när vi gjorde det här. Alla hjälpte varandra, och alla fick ha sina åsikter, säger Jenelie.

Under arbetet med modellen har de fått hitta nya lösningar och testa sådant som de inte trodde innan att de skulle klara av.

Djurparken består av en reception, en savann samt olika hägn för jätteutter, isbjörn, flodhäst, drill (en sorts apa), jättepanda, jaguar och panter.

– Vi har försökt göra det som de har det i det vilda, och sedan har vi tittat på hur de har det i andra djurparker, säger Jenelie.

Hon kan varmt rekommendera andra skolor att göra något liknande med sina elever. Det knyter samman eleverna och de får prova att samarbeta med personer som de kanske inte brukar jobba med annars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om