Västerviksbon Axel, 17, är bland de yngsta i Vätternrundan

Antalet ungdomar som anmäler sig till motionslopp fortsätter att öka kraftigt. 
– Det råder en löpboom bland unga som verkar smitta av sig, säger Andreas Andersson, kommunikationsansvarig för Vätternrundan. 
Västerviksbon Axel Josefsson, 17, håller med.

Axel Josefsson, som läser på gymnasiet i Västervik och spelar hockey i VIK, är en av årets yngsta deltagare i Vätternrundan.

Axel Josefsson, som läser på gymnasiet i Västervik och spelar hockey i VIK, är en av årets yngsta deltagare i Vätternrundan.

Foto: Privat

Motionslopp2025-06-13 08:00

Mitt i vågen bland mobiler, TikTok och skärmtid ökar antalet yngre som anmäler sig till motionslopp. Bland annat har Vätternrundan sett att anmälningsfrekvensen i åldersgruppen 18-25 ökat med hela 75 procent – bara under de två senaste åren.

– I grunden tror jag att det är en reaktion på ett mer stillasittande liv med mycket skärmtid. Vi märker ökningen jättetydligt i både statistiken och på evenemangen, säger Andreas Andersson.

Andreas minns själv tillbaka på sin gymnasietid för tjugo år sedan, då han upplevde det som ovanligt och lite unikt att någon deltog i ett större motionslopp.

– Bara efter pandemin har det skett en stor förändring och vi är nog mitt uppe i lite av en ny samhällstrend. Bland annat råder det en löpboom bland unga som verkar smitta av sig, på till exempel cykling och skidor, med några års fördröjning. Det börjar ofta med löpningen eftersom den är så lättillgänglig, säger Andreas Andersson. 

I övrigt ser han två stora anledningar till den nya trenden: dels riktade insatser från arrangörerna, och dels kopplingen till influencers och den digitala världen. 

– Vi genomförde bland annat en satsning som vi kallade för folkhälsoinitiativet där vi bjöd alla 18-åringar på startavgiften under 2021 och 2022. Det har gjort att flera kommit tillbaka och även dragit med sig en kompis eller två. 

– Sedan har vi sett att det varit flera influencers som kört lopp och bidragit till intresset. Bland annat livesände gamingprofilen Elias Lönn (med över en halv miljon följare) alla klassikerlopp förra året och hade massor unga personer som följde honom. Han var noga med att visa att det är viktigt att göra fysiskt utmanande saker – särskilt om man annars tillbringar mycket tid framför en skärm. 

Axel Josefsson, 17, som bytte Linköping och LHC mot Västervik och VIK för gymnasiet, är en av de fem yngsta deltagarna i årets upplaga av Vätternrundan där han gör sitt första stora motionslopp. 

– Jag har cyklat en del mountainbike och spelar hockey i Västervik där vi haft spinning med laget. Sedan kom en kompis till mig och frågade om jag ville med på Vätternrundan, vilket jag tyckte var en kul utmaning.

– Förutom den egna milstolpen av att klara sådana här lopp är det också roligt att få göra något tillsammans. Jag och två kompisar startar i grupp och ser det som en gemensam grej.

Upplever du också en ökad motionstrend bland unga?

– Ja. Det verkar ha blivit lite av en norm att det är bra att motionera. I motionsapparna kan man också ha vänner där man ser när sina kompisar utfört aktiviteter, och som skickar ut notiser om hur mycket man själv cyklat under en månad. Det gör i alla fall mig mer motiverad. 

Hur tror du att det kommer gå?

– Jag har en bra fysisk grund så det känns som att jag kan klara av det bra. Hittills har jag cyklat tio mil sammanhängande som mest, och nu är det över 31 mil, så det krävs ändå en annan uthållighet. Det hade dock varit kul att få en hyfsat bra tid och målet just nu är att gå i mål på 13 timmar. 

Skäl till motionstrenden

Mindre stillasittande, mer rörelse. Ett aktivt motdrag till det annars mer stillasittande vardagslivet. 

Springa ihop – inte bara ensam. Gemenskap av att göra en utmaning tillsammans med kompisgänget har blivit populärt. 

Appar gör löpning och andra fysiska aktiviteter till något socialt. Motionsappar som Strava och Runkeeper möjliggör ett socialt nätverk, en gemensam upplevelse och chans att visa upp sina framsteg. 

Arrangörer satsar ungt. Riktade arrangörsinsatser mot en ny målgrupp, där 18-åringar till exempel bjudits på startavgiften. 

Influencers visar vägen. Allt fler profiler i sociala medier inspirerar sina följare genom att själva delta i lopp, och dokumentera förberedelser och upplevelser från loppen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!