Det var när Toyota i slutet av 1990-talet stod i startgroparna med den sjätte generationen Hilux som Volkswagen klev av samarbetet och helt enkelt övergav pickup-branschen. Volkswagen Taro var ju en omdöpt Hilux och bilarna tillverkades också parallellt i japanska Tahara.
Att VW-ledningen efter mer än ett decenniums grubblande tog beslutet om en comeback förklaras förstås av att marknaden för medelstora pickuper växt närmast lavinartat och dessutom är oförskämt lönsam. Jämförd med en modern personbil är nämligen pickupen en tämligen enkel och billig konstruktion.
Amarok blev alltså Volkswagens svar på Nissan Navara, Ford Ranger, Mitsubishi L200 och - sjunde generationen Toyota Hilux. Som den alltså inte längre har en enda skruv gemensamt med.
Bilen lanserades i Sverige i fjol men även om det är en helt nykonstruerad pickup så byggs den på traditionellt sätt, alltså på en ram av järnvägsräls och försedd med bladfjädrar och stel bakaxel. Precis som konkurrenterna.
Vid introduktionen 2010 efterlyste jag lite mer motorkraft och en DSG-växellåda. Nu har effekten hos TDI-motorn på 2,0 liter höjts till 180 hästkrafter och provbilen har en åttastegad automatväxellåda. Ingen DSG med dubbelkoppling, visserligen, men den jobbar nästan lika smidigt.
Enbart bakhjulsdrivning eller med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning, det är alternativen som konkurrenterna vanligtvis erbjuder. Även Amarok går att få med inkopplingsbar 4x4 i kombination med manuell växellåda och lågväxel, men i provexemplaret hittar vi ett för biltypen ovanligt alternativ - permanent fyrhjulsdrivning med torsendifferential. Inte ett Haldex-system, som i många andra VW-bilar, utan i princip samma teknik som i Audis klassiska Quattro. VW kallar dock alla sina 4x4-system för 4-Motion.
Här finns ingen lågväxel men låser du den åttastegade transmissionen på ettans växel blir det nästan samma sak.
Trycker du sen in off-road-knappen och låser differentialerna så tuggar sig bilen lika säkert uppför som nedför sliriga branter. Även om något hjul händelsevis skulle förlora markkontakten.
VW Amarok har hittills tillverkats i Buenos Aires, Argentina, men från och med nu kommer europeiska köpare att få sina bilar från VW:s fabrik i Hanover.