Tummen upp
Jag kör en begagnad 150 hästars diesel från 2007. Exemplaret är välbehållet och andas minimalt med slitage. Betänk att kärran rullat 13 000 mil, vilket är svårt att märka vare sig jag skannar interiör eller bedömer motorns prestanda. Styrka och acceleration så det räcker och en passionerad väghållning.
Med andra ord åker tummen upp för 159 och dess köregenskaper. Förutom att italienaren är föredömligt tyst, bidrar fast och förlåtande fjädring och upphängning till en mycket behaglig resa. Bilen glider skönt över vägbulor och kanter på ett exemplariskt sätt. Den sexväxlade lådan är exakt, styrningen sportig och vore maskinen min egen hade jag gärna begett mig på långresa.
Jag sitter i en bekväm skinnstol, vilket ingår i business-paketet, ställer in ratten i passande höjd- och längdläge. Stolarna, vare sig det är skinn eller inte, har i alla 159-versionerna en lång och avlastande sittdyna, tänk vad några centimeter kan betyda, och kan skjutas långt bak.
Instrumentpanelen är i mitt tycke fräckt designad med mot föraren lätt vinklad mittkonsol vilket förstärker intrycket att 159 är ritad och byggd för föraren. De tre djupt infällda runda instrumenten är särskilt smakfulla.
Jag sätter mig i baksätet och är nöjd med benutrymmet, men förstår att långa passagerare inte kommer att gilla takhöjden.
Bagaget håller bra vad gäller volym, 405 liter, men den höga lastkanten är helt klart i vägen. Det är inte kul att lyfta tunga väskor över den. Ryggen kan fällas helt eller delvis och har en praktisk skidlucka i mitten.
Resultatet hos Bilprovningen är än så länge gott. Urvalet är visserligen lågt, bara 145 bilar kontrollerades 2010, men statistiskt så godkändes tre av fyra bilar. Bland de underkända bilarna fanns det glapp i styrleder och förhöjda avgasvärden. Även om många av de besiktigade bilarna är relativt unga är det glädjande att 159 inte verkar ha glappande spindelleder i samma utsträckning som föregångaren 156. Hur rostbenägen Alfa 159 är på sikt får framtiden utvisa, det är dock noterbart att Vi Bilägare förfasade sig över modellens bristfälliga rostskydd. Bara tanken av plast och underredets slitskydd klarade sig från kritik.
Alfa Romeo 159 introducerades 2006 och efterträdde 156. I Sverige hade de första bilarna 2,2-liters bensinmotorer, 2,2 JTS, som senare kompletterades av 1,9 JTD diesel. Bilmodellens nypris låg högt, 1,9 JTD kostade drygt 300 000 kronor. Alfa 159 är större än föregångaren, men får ändå anses som en invändigt ganska slimmad bil. Det gäller sedanversionen, men kanske framför allt kombin som har svårt att konkurrera med billigare familjebilar.
Fotnot: Priset för en enskild bil kan variera beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga.