PÄ vÀg
Min kollega stod med ryggen mot mig pÄ p-platsen utanför GM:s svenska huvudkontor nÀr jag smög upp bakom henne med min just utkvitterade Opel Ampera. Inte förrÀn stötfÄngaren nÀstan petade henne i knÀvecken blev jag upptÀckt.
Ăven om det finns en del sĂ€kerhetsproblem med helt ljudlösa bilar sĂ„ mĂ„ste jag efter en vecka med Opel Ampera erkĂ€nna att det förstĂ„s Ă€r sĂ„ hĂ€r tyst och behagligt man ska Ă„ka. Allt annat kĂ€nns med ens gammalmodigt.
Och just bullret kommer med största sannolikhet att vara nÀsta stora trafikmiljöproblem som mÄste lösas.
150 hÀstkrafter kanske inte imponerar i dessa tider. Inte heller toppfarten pÄ 161 kilometer i timmen. Men du fÀrdas för bara ett par kronor milen, slÀpper nÀstan inte ut nÄgra avgaser alls och fÄr 40 000 kronor av staten i supermiljöbilspremie. Dessutom Àr den riktigt kul att köra eftersom vridmomentkurvan inte Àr en kurva utan snarare ett rakt streck. Max moment sÄ fort du petar pÄ gaspedalen.
Men det finns en hake, eller rÀttare sagt tvÄ: Prislappen och att den miljövÀnliga elen rÀcker max sex mil
Med ström frÄn fossil elproduktion Àr miljövinsten lika med noll och nÀr batteriet Àr tömt drar den bensin som vilken annan bil som helst.
Opel Ampera klassas formellt som en "laddhybrid", men Àr enligt General Motors definition en "elbil med förlÀngd rÀckvidd". Bilen drivs alltid med el, men nÀr batteriet efter 5-6 mil Àr slut sÄ genereras strömmen av en 1,4-liters bensinmotor. De officiella förbrukningssiffrorna enligt den europeiska körcykeln Àr huvudsakligen baserade pÄ körning med fulladdat batteri, men utnyttjar du bilens totala rÀckvidd pÄ cirka 50 mil sÄ körs ju över 40 mil i praktiken pÄ bensin. DÄ stannade medelförbrukningen för vÄr testbil pÄ 0,38 liter milen. Tre gÄnger sÄ mycket som tillverkaren uppger. Det finns moderna dieselbilar som Àr lika snÄla, men som inte kostar ens hÀlften sÄ mycket som en Ampera.
Men för den som inte Äker mer Àn 4-5 mil om dagen och har god tillgÄng till 240 volts grön el sÄ blir resorna nÀst intill avgasfria - och billiga. Kalkylera dÄ inte med att tjÀna in merkostnaden för bilen inom de nÀrmaste tio Ären, Àven om du lyckas köra varenda mil pÄ el. Garantitiden pÄ batteriet hinner sÀkert gÄ ut först.
Men i stÀllet för att köpa en mer eller mindre meningslös sportbil för en halv miljon, sÄ Àr en Ampera ett tusen gÄnger smartare val.