På väg
Min kollega stod med ryggen mot mig på p-platsen utanför GM:s svenska huvudkontor när jag smög upp bakom henne med min just utkvitterade Opel Ampera. Inte förrän stötfångaren nästan petade henne i knävecken blev jag upptäckt.
Även om det finns en del säkerhetsproblem med helt ljudlösa bilar så måste jag efter en vecka med Opel Ampera erkänna att det förstås är så här tyst och behagligt man ska åka. Allt annat känns med ens gammalmodigt.
Och just bullret kommer med största sannolikhet att vara nästa stora trafikmiljöproblem som måste lösas.
150 hästkrafter kanske inte imponerar i dessa tider. Inte heller toppfarten på 161 kilometer i timmen. Men du färdas för bara ett par kronor milen, släpper nästan inte ut några avgaser alls och får 40 000 kronor av staten i supermiljöbilspremie. Dessutom är den riktigt kul att köra eftersom vridmomentkurvan inte är en kurva utan snarare ett rakt streck. Max moment så fort du petar på gaspedalen.
Men det finns en hake, eller rättare sagt två: Prislappen och att den miljövänliga elen räcker max sex mil
Med ström från fossil elproduktion är miljövinsten lika med noll och när batteriet är tömt drar den bensin som vilken annan bil som helst.
Opel Ampera klassas formellt som en "laddhybrid", men är enligt General Motors definition en "elbil med förlängd räckvidd". Bilen drivs alltid med el, men när batteriet efter 5-6 mil är slut så genereras strömmen av en 1,4-liters bensinmotor. De officiella förbrukningssiffrorna enligt den europeiska körcykeln är huvudsakligen baserade på körning med fulladdat batteri, men utnyttjar du bilens totala räckvidd på cirka 50 mil så körs ju över 40 mil i praktiken på bensin. Då stannade medelförbrukningen för vår testbil på 0,38 liter milen. Tre gånger så mycket som tillverkaren uppger. Det finns moderna dieselbilar som är lika snåla, men som inte kostar ens hälften så mycket som en Ampera.
Men för den som inte åker mer än 4-5 mil om dagen och har god tillgång till 240 volts grön el så blir resorna näst intill avgasfria - och billiga. Kalkylera då inte med att tjäna in merkostnaden för bilen inom de närmaste tio åren, även om du lyckas köra varenda mil på el. Garantitiden på batteriet hinner säkert gå ut först.
Men i stället för att köpa en mer eller mindre meningslös sportbil för en halv miljon, så är en Ampera ett tusen gånger smartare val.