En riktig höjdare

Tycker man att nya Ford Focus ser lite mesig ut och att det är för lågt i tak för nya hatten väljer man modellen som det står Kuga på. En riktig höjdare. Bokstavligen. Dessutom försedd med en överraskande effektiv fyrhjulsdrivning.

Instrumenteringen är lite plottrig men det är ändå lätt att trivas bakom ratten. Materialvalet och finishen är markant bättre än tidigare.

Instrumenteringen är lite plottrig men det är ändå lätt att trivas bakom ratten. Materialvalet och finishen är markant bättre än tidigare.

Foto: Charlie Magee

Motor2013-03-21 01:00

Ford Kuga är alltså byggd på samma C-plattform som Ford Focus och Ford C-Max. Samma plattform som dessutom Volvo använder till sin nya V40-modell och som ger en närmast idealisk kombination av komfort och fina köregenskaper.

Men till skillnad från Volvos fyrhjulsdrivna V40 Cross Country använder Ford inte längre det svenskutvecklade Haldex-systemet. Den flerskiviga koppling som knyter ihop bak- och framaxel är i stället utvecklad av amerikanska Jtekt. Systemet känner av rullhastigheten hos varje hjul och flyttar med hjälp av en elektromagnet över drivmomentet till de hjul som har bäst grepp. Det kan innebära att bilen i vissa lägen är 100 procent bakhjulsdriven eller 100 procent framhjulsdriven.

Ford Kuga är ingen terrängbil, påpekar man noga från tillverkarens sida. Kanske mest för att markfrigången är måttliga 19,5 centimeter. Men själva drivsystemet är överraskande effektivt även vid sidan om allfarvägen. Tillsammans med den senaste versionen antisladdsystem ger det också en imponerande stabilitet på sliriga och kurviga vägar.

I provbilen sitter en 2,0-liters dieselmotor, utvecklad tillsammans med franska PSA, som ger 140 hästkrafter. Med ett hyggligt vridmoment redan på relativt låga varvtal är det fullt tillräckligt. Annars finns samma motor med ytterligare 23 hästar i stallet och ytterligare 10 000 kronor på prislappen. Och för 14 000 kronor extra får du automatisk dubbelkopplingsväxellåda i stället för den manuella låda som sitter i vår bil. Den som vill spara 18 000 kronor kan välja bilen med enbart framhjulsdrivning.

Föredrar man bensin i tanken finns en 1,6-litersmotor med två olika effektuttag, antingen 150 eller 180 hästkrafter.

Vår provbil är extrautrustad med ett mycket prisvärt förarassistentpaket. Det innehåller bland annat adaptiv farthållare med avståndsradar, city-stop med automatisk broms, hel- och halvljusautomatik, körfältsassistent och en kamera som identifierar vägskyltar och visar dem på instrumentpanelen.

Det går också att få gps, backkamera och ett system som automatiskt parkerar bilen när den hittat en ficka som passar. Tryck på en knapp, kör sakta utefter gatan tills det plingar till – då har systemet hittat en lämplig plats. Lägg i backen och släpp ratten så fickparkerar bilen på egen hand. Magiskt!

Ford Kuga 2,0 TDCi

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters diesel

Växlar: Manuell, 6

Tjänstevikt: 1 763 kg

Maxlast: 487 kg

Max släpvagnsvikt: 2 100 kg

Läng/bredd/höjd: 452/184/171 cmEKONOMI Betyg: 4

Pris från: 294 400 kr

Skatt: 2 813 kr

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgarantiSÄKERHET Betyg: 5

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 7

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: JaMILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,59 l/mil

CO2-utsläpp: 154 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 456-1 653 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 188 km/t

Effekt: 140 hk vid 3 750 varv/min

Vridmoment: 320 Nm vid 2 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 10,7 s

HELHETSBETYG:4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!