Fräck & snål debut

Volvo V60 plug-in hybrid är världens första laddhybrid med diesel. Den fixar fyrhjulsdrift för svenska moddvägar, har eldrift för stadskörning och gör 0 till 100 på imponerande 6,9 sekunder.

Femcylindrig 2,4-liters turbodiesel med 215 hästkrafter och 440 newtonmeter är Volvos vanliga D5-motor. Ihop med elmotorn på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter får den motorbeteckningen D6. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Femcylindrig 2,4-liters turbodiesel med 215 hästkrafter och 440 newtonmeter är Volvos vanliga D5-motor. Ihop med elmotorn på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter får den motorbeteckningen D6. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Motor2012-06-28 00:00

Snabb som en sportbil, säker som en Volvo och snål som en elbil.

Jag trycker på startknappen och bilens dieselmotor mullrar igång. Den driver framhjulen och allt är som i en vanlig V60. Men så hittar jag tre knappar på mittkonsolen som förändrar hela bilen - Pure, Hybrid och Power.

Om man trycker in Pure-knappen går bilen helt på el. Elmotorn på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter driver bakhjulen och vi susar tyst fram genom staden. Elen räcker i cirka fem mil om man kör enbart i Pure-läget. Bilen slår sedan automatiskt om till dieselmotorn.

Väl ute ur stan trycker jag in Hybrid-läget som gör att bilen växlar mellan el- och dieselmotorn för lägsta förbrukning med ett koldioxidutsläpp på 50 gram per kilometer. Hybrid-läget är också bilens grundläge om föraren inte gör ett aktivt val.

Motorvägen tar vid. Jag trycker in Power-knappen och bilen blir helt plötsligt en sportbil där högsta möjliga effekt från både elmotor och dieselmotor tas ut, 70 plus 215 hästkrafter och 200 plus 440 newtonmeter. Bilen blir tajtare där växellåda, gasrespons och styrning vässas. Den går som ett spjut och motorn viner härligt, samtidigt som kraften kommer omedelbart. Den sexväxlade automatlådan är knappt märkbar och styrningen är sportigt hård och direkt. Dieselmotorn är stark, känns pigg och tyst. Det är inte alltför stor skillnad när jag slår om till Pure och allt motorljud försvinner. Inne i kupén är det lyxigare än någonsin med digitala instrument, ett isblått sken som ger knapparna konturer och läderklädsel i harmoni med träpanel. Elegant, lyxigt och bekvämt.

Passande för svenska vintervägar finns ytterligare en knapp för fyrhjulsdrift, El AWD. Då kopplas elmotorn in och ger konstant drivning och passar perfekt om du ska dra, bilen har dessutom en dragvikt på 1 800 kilo.

Självklart är även laddhybriden en säker Volvo, och har bland annat City Safety som standard. Ett system där bilen känner av den framförvarande trafiken i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen. Systemet förbereder bromsarna men om föraren inte bromsar gör systemet det automatiskt.

Men det här är inte en Volvo för folket, 560 000 kronor är mycket pengar även om en tredjedel av de första 1 000 bilarna redan beställts.

Tre vassa konkurrenter

Motor: Femcylindrig 2,4-liters turbodiesel och elmotor

Växlar: 6-växlad automatisk växellåda

Tjänstevikt: Uppgift saknas

Maxlast: Uppgift saknas

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg

Längd/bredd/höjd: 462/186/148 cm
EKONOMI Betyg:

Pris från: 559 000 kr

Skatt: Skattebefriad i fem år

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET Betyg:

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg:

Bränsleförbrukning: 0,19 l/mil

CO2-utsläpp: 49 g/km

KOMFORT Betyg:

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: Uppgift saknas

Luftkonditionering. ACC

Styrservo: Kuggstång, elektrohydraulisk servo
PRESTANDA Betyg:

Toppfart: Uppgift saknas

Effekt: Dieselmotor 215 hk, elmotor 70 hk

Vridmoment: Dieselmotor 440 Nm, elmotor 200 Nm

Acceleration: 0-100 km/t på 6,9 s
HELHETSBETYG:

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!