Tredje generationen av Ford Focus utvecklades parallellt med Volvo V40 och bilarna är tekniskt sett nästan identiska. Det är främst motorutbudet som skiljer, även om just Econetic-motorn i vår Focus är densamma som D2-motorn i Volvos bil. Båda dieslarna kommer från franska PSA (Peugeot-Citroën).
Men Ford har något som Volvo inte kan erbjuda i sitt V40-program – en riktig kombi. Den sväljer drygt 140 liter mer bagage innan man fällt bakre ryggstödet.
Men se upp med dragvikten!! Futtiga 300 kilo är i praktiken ingenting alls och definitivt inte värt kostnaderna för en eftermonterad dragkrok. Men den här reservationen gäller alltså bara miljömotorn. Övriga dieselversioner får dra 1 200-1 500 kilo.
I två veckor har jag tuffat runt på Gotland med provbilen, i rykande snöstorm, iskalla vindar och på osaltade (men imponerande välplogade och hyvlade) vintervägar, och inte haft några andra bekymmer än att det ibland varit svårt att hålla rutorna imfria. Dessutom fick jag modifiera min växlingsteknik en aning – Ford Focus Econetic, som alltså även klarar de nya, tuffare miljöbilskraven, är nämligen så högt växlad att maskinen blir helt orkeslös om man växlar upp för tidigt.
Men det maximala vridmomentet infinner sig ändå rätt snabbt så motorn behöver definitivt inte rusas. Och trots kyla och stundvis rätt tungt vinterföre stannade medelförbrukningen på 0,52 liter milen. En bra bit över fabrikens angivna 0,34 liter milen, men den siffran är som bekant uppmätt i sommartemperatur, inomhus utan motvind, utan fläktar och andra aggregat inkopplade.
Medan Volvo V40 tillverkas i Belgien skruvas Ford Focus ihop i Tyskland och det finns inga tecken på att det skulle skilja något i byggkvalitet. Det finns också ett brett utbud av säkerhetsutrustning till Ford Focus även om Volvo har några fler – exempelvis knäkrockkudde på förarplatsen och en utvändig krockkudde som skyddar fotgängare vid en påkörning.
Även om du väljer den mest påkostade versionen av Ford Focus Kombi, som kallas Titanium, så är den drygt 25 000 kronor billigare än en Volvo V40 med samma 105-hästarsmotor. Inte ens om du väljer Focus med den kraftfullaste dieselmotorn på 163 hästar blir den dyrare än svensken.
Kriget om marknadsandelar lär bli tufft i den här klassen i år.