Kombi i miljöklass

Lite tillspetsat skulle man kunna säga att det här är bilen som Volvo borde ha gjort. Ford Focus Econetic är nämligen byggd på samma plattform och har samma motor som Volvo V40 D2, men erbjuder alltså en riktig kombi.

1,6-litersdieseln är ett resultat av samarbetet med franska Peugeot-Citroën och används även av Volvo. Hög utväxling gör den stundvis lite väl orkeslös.

1,6-litersdieseln är ett resultat av samarbetet med franska Peugeot-Citroën och används även av Volvo. Hög utväxling gör den stundvis lite väl orkeslös.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Motor2013-02-11 10:04

Tredje generationen av Ford Focus utvecklades parallellt med Volvo V40 och bilarna är tekniskt sett nästan identiska. Det är främst motorutbudet som skiljer, även om just Econetic-motorn i vår Focus är densamma som D2-motorn i Volvos bil. Båda dieslarna kommer från franska PSA (Peugeot-Citroën).

Men Ford har något som Volvo inte kan erbjuda i sitt V40-program – en riktig kombi. Den sväljer drygt 140 liter mer bagage innan man fällt bakre ryggstödet.

Men se upp med dragvikten!! Futtiga 300 kilo är i praktiken ingenting alls och definitivt inte värt kostnaderna för en eftermonterad dragkrok. Men den här reservationen gäller alltså bara miljömotorn. Övriga dieselversioner får dra 1 200-1 500 kilo.

I två veckor har jag tuffat runt på Gotland med provbilen, i rykande snöstorm, iskalla vindar och på osaltade (men imponerande välplogade och hyvlade) vintervägar, och inte haft några andra bekymmer än att det ibland varit svårt att hålla rutorna imfria. Dessutom fick jag modifiera min växlingsteknik en aning – Ford Focus Econetic, som alltså även klarar de nya, tuffare miljöbilskraven, är nämligen så högt växlad att maskinen blir helt orkeslös om man växlar upp för tidigt.

Men det maximala vridmomentet infinner sig ändå rätt snabbt så motorn behöver definitivt inte rusas. Och trots kyla och stundvis rätt tungt vinterföre stannade medelförbrukningen på 0,52 liter milen. En bra bit över fabrikens angivna 0,34 liter milen, men den siffran är som bekant uppmätt i sommartemperatur, inomhus utan motvind, utan fläktar och andra aggregat inkopplade.

Medan Volvo V40 tillverkas i Belgien skruvas Ford Focus ihop i Tyskland och det finns inga tecken på att det skulle skilja något i byggkvalitet. Det finns också ett brett utbud av säkerhetsutrustning till Ford Focus även om Volvo har några fler – exempelvis knäkrockkudde på förarplatsen och en utvändig krockkudde som skyddar fotgängare vid en påkörning.

Även om du väljer den mest påkostade versionen av Ford Focus Kombi, som kallas Titanium, så är den drygt 25 000 kronor billigare än en Volvo V40 med samma 105-hästarsmotor. Inte ens om du väljer Focus med den kraftfullaste dieselmotorn på 163 hästar blir den dyrare än svensken.

Kriget om marknadsandelar lär bli tufft i den här klassen i år.

Ford Focus Kombi 1,6 Econetic

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp

Växlar: Manuell, 6

Tjänstevikt: 1 431 kg

Maxlast: 469 kg

Max släpvagnsvikt: 300 kg

Längd/bredd/höjd: 456/182/151 cm

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 189 900 kr

Skatt: 1 089 kr

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 8 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,34 l/mil

CO2-utsläpp: 88 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 476-1 516 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 187 km/t

Effekt: 105 hk vid 3 600 varv/min

Vridmoment: 270 Nm vid 1 750 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 12,1 sekunder

HELHETSBETYG: 4

PLUS

Hög passiv och aktiv säkerhet. Låg förbrukning, miljöbilsklassad. Fin kvalitetskänsla.

MINUS

Extremt låg tillåten släpvagnsvikt. Går bara att få med manuell växellåda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!