Detta är sjätte versionen av Mini och det verkar inte finnas någon gräns för fantasin hos utvecklarna. Grunden är den samma i alla sex varianterna, men sedan utvecklas specialegenskaperna.
Miniroadster är en fortsättning på Mini Coupé och i båda varianterna har baksätet skippats helt. Och lika bra är det eftersom baksätet i en vanlig Mini oftast inte går att använda som det är tänkt.
För något år sedan körde jag Cooper S Cabriolet, som hade fyra säten och ett tygtak som drevs med motor. I roadsterutförandet är det två säten, och tygtaket manövreras för hand. Taket är ingen nackdel, eftersom det är så litet och det går blixtsnabbt att lägga taket på plats om det kommer en regnskur. Ytterligare fördel med lilla tygtaket i Roadster är att det inte inkräktar på bagageutrymmet, som erbjuder hela 240 liter. Med en öppningsbar lucka in mot kupén kan en golfbag placeras här.
Precis som i Cooper Cabriolet finns i Roadster en liten märklig mätare intill varvräknaren. Det är "cab-ometern" eller Always Open Timer som den kallas i deras specifikation. Denna mätare håller koll på hur länge du kör med taket nerfällt. Mycket smart - om den inte nollställdes när du tar ur nyckeln!
Men Roadstern ska inte granskas med kritiska ögon ur komfortsynpunkt. Den lockar enbart med sin fantastiska körglädje och sina smarta inredningslösningar. Bara detta med vippströmbrytarna i långa rader som skyddas av små byglar, och den häftigt stora hastighetsmätaren i mitten som är ett signum för Mini.
Bak på bagageluckan sitter en liten spoiler som fälls upp i 80 kilometer i timmen och fälls ner igen vid 60 kilometer. Den kan också "handköras" med en vippströmbrytare vid backspegeln.
Om du tar bilen till affären får du placera dina varor i bagageutrymmet. Bakom stolarna ryms bara en tunn portfölj.
På vägen är detta en härlig upplevelse. Ett hjul i varje hörn och en styrning som är suveränt direkt och gör att du har bilen helt i din hand. Motorn är en 1,6-liters dubbelturbomatad bensinare som är dockad mot en sexstegad låda. En mycket bra kombination, som gör färden bekväm, men som också kan locka till så kallad sportig körning. Inte i något läge kan du dock komma i närheten av miljöbilskriterierna eftersom förbrukningen landar på 0,6 liter milen.
Den som vill ha en Roadster, men inte är villig att lägga 243 000 kronor kan välja den vanliga Coopern med 122-hästarsmotorn till priset av 209 900 kronor. Det finns en miljödiesel på 143 hästar och en John Cooper Works-version med 211 hästars bensinturbo. Men för den som gillar blås i håret och en flexibel motor som är kul att köra, räcker Cooper S mycket långt.