Nya Audi A3 en Golf i finkostym

Går du och väntar på att få provköra nya VW Golf? Ta en vända med nya Audi A3! Det är ju i princip samma bil, fast i finkostym. 150 hästar som i alla fall fram till årsskiftet springer in under miljöbilsgränsen.

2,0-litersdieseln är moderniserad och har blivit både tystare och mera vibrationsfri. Men också stark och snål på bränsle.

2,0-litersdieseln är moderniserad och har blivit både tystare och mera vibrationsfri. Men också stark och snål på bränsle.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Motor2012-10-11 00:00

Samma bil

Audi A3 var alltså först ut på VW-koncernens nya MQB-plattform. Syskonen Volkswagen Golf och Seat Leon kommer senare i höst. Förresten snackar man inte längre om plattformar i branschen eftersom det numera handlar om mycket mer flexibla byggdelar som tillverkaren kan använda till både större och mindre bilar.

Nya Audi A3 har, precis som nämnda syskon, växt på alla ledder och blivit rymligare och mer komfortabel. Men det syns knappt. Nya A3 ser nästan precis likadan ut som föregångaren. Avsiktligt, förstås, för det är så här man tror att köparna vill ha sin Audi. Men lite fegt är det onekligen.

I Sverige finns fyra olika motoralternativ att välja mellan - två bensinmatade på 122 respektive 180 hästkrafter och två dieslar på 105 respektive 150 hästkrafter. I provbilen sitter den sistnämnda som är kopplad till en sexstegad manuell växellåda. En rejäl kraftkälla med ett härligt drag genom nästan hela registret och som enligt den europeiska körcykeln inte behöver mer än 0,41 liter milen. Därmed stannar koldioxidutsläppen på 106 gram per körd kilometer.

En rejäl marginal till miljöbilsgränsen, alltså. Men bara fram till nyår. De nya regler som då träder i kraft tillåter bara 95 gram per kilometer för en bil med den här tjänstevikten.

VW-koncernens TDI-motorer har ju varit kända för att slamra lite och även orsaka kännbara vibrationer men av detta finns inte mycket kvar. En av förklaringarna är att balansaxlarna har flyttats upp från tråget till själva motorblocket.

Nu störs man mer av inträngande ljud från de breda lågprofildäcken.

På vägen är nya Audi A3 kompetent i alla grenar - snabb och distinkt styrning, följsam och rolig för den som vill köra aktiv. Samtidigt är den komfortabel för den som vill färdas i en mer avkopplad stil.

Om det nu inte syns så mycket på utsidan att det här är en helt ny Audi A3 är det mer påtagligt på insidan. Det är luftigare och lite mer strukturerat. Men fortfarande aningen dystert. Fyra nyanser av svart, skulle man kunna sammanfatta färgskalan. Kvalitetskänslan är dock i vanlig ordning mycket hög med en uttalad touch av lyx.

Den stora nackdelen då? Att den bara har tre dörrar, förstås. Så jäkla opraktiskt!

Men det kommer en femdörrarsversion i vinter. Den heter Sportback och lär bli något billigare. Men så rymmer motorn också tio färre hästar.

Audi A3 2,0 TDI


Miljöbilsklassad om den registreras före årsskiftet. Utmärkta prestanda, kraftfull motor, fina köregenskaper och mycket hög kvalitetskänsla.

MINUS


Trångt baksäte och litet bagageutrymme. Bara tre dörrar begränsar användbarheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!