Rymlig och billig ny favorit

Det här kan bli Sveriges nya folkbil. Kombiversionen av nya Skoda Octavia är både rymlig och generös jämfört med dagens favorit Volvo V70. Dessutom är den snyggare, och framför allt billigare.

Krokar fälls enkelt ut ur sidorna i bagageutrymmen för förankring av exempelvis varukassar. För tyngre last finns krokar i golvet.

Krokar fälls enkelt ut ur sidorna i bagageutrymmen för förankring av exempelvis varukassar. För tyngre last finns krokar i golvet.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2013-09-06 09:35

Det ska genast understrykas att Volvon kan erbjuda ytterligare några fler säkerhetssystem än vad Skoda har i sitt utbud, den känns elegantare på insidan, är bredare i baksätet och har en sittkomfort som få konkurrenter kan matcha. Men i övrigt är nya Skoda Octavia Combi bättre, eller åtminstone jämbördig, med den svenska folkbilen. Och det till ett pris som ligger i runda slängar 100 000 kronor under motsvarande Volvo V70.

Lägger man sedan till diverse utrustningspaket blir skillnaden ännu större. "Inte längre tokbillig men fortfarande synnerligen prisvärd", skrev jag om nya Octavia i våras när den kom i fyradörrarsutförande. Eftersom påslaget för kombi bara är 4 300 kronor gäller det omdömet även bilen med fem dörrar. Och för 7 000 kronor extra kan du få den med fyrhjulsdrivningssystem.

Testbilen är utrustad med DSG, en sekventiell dubbelkopplingsväxellåda som kostar 14 500 kronor. Värd varenda krona och betydligt mer bränsleeffektiv än en konventionell automatlåda.

2,0-litersdieseln i testbilen är en beprövad trotjänare, här med 150 hästkrafter. Under provkörningsperioden drog den i snitt 0,61 liter milen. Fabriksuppgifterna på 0,45 är en siffra som bara kan uppnås i laboratoriemiljö.

Det finns även en 1,6-liters dieselmotor på 105 hästar som är något snålare, men också tröttare. Utöver det finns tre bensindrivna TSI-motorer på 180 respektive 105 och 140 hästar.

Nya Octavia har fått ännu mer stabila köregenskaper, har bra styrning och reagerar snabbt och följsamt vid undanväjande manövrar. Bilens lågprofildäck leder in vägbuller i kupén, som delvis kan elimineras med andra däck och fälgar.

Det är väl sörjt för både den aktiva och passiva säkerheten – nio krockkuddar är standard liksom trötthetsvarnare, proaktivt skydd vid risk för kollision samt multikollisionsskydd. Förarassistanspaket med adaptiv farthållare, körfältsassistans och radar med autobroms kostar 8 900 kronor extra.

Visst, det smäller fortfarande lite högre med en Volvo på garageuppfarten än en Skoda, men nya Octavia-kombin borde ändå den förnuftige bilköparen ta med i beräkningarna inför nästa köp.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters diesel

Växlar: 6-stegad automatisk DSG

Tjänstevikt: 1 367 kg

Maxlast: 570 kg

Max släpvagnsvikt: 1 600 kg

Längd/bredd/höjd: 466/181/147 cm

EKONOMI

Betyg: 5

Pris från: 232 600 kr

Skatt: 1 182 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 10 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET

Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 9

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ

Betyg: 3

Bränsleförbrukning: 0,45 l/mil

CO2-utsläpp: 119 g/km

KOMFORT

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 610-1 740 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA

Betyg: 3

Toppfart: 214 km/t

Effekt: 150 hk vid 3 500 varv/min

Vridmoment: 320 Nm vid 1 750 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 8,7 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Generösa innerutrymmen. DSG-växellådan och 2,0-litersdieseln är en utsökt kombination. Prisvärda utrustningspaket.

MINUS

Testbilens lågprofildäck alstrar buller, välj originalhjulen. Baksätet lite trångt – på bredden.

Tre vassa konkurrenter

Volvo V60 D3 Geartronic

298 900 kronor. 136 hk. CO2-utsläpp 149 g/km.

Klent bagageutrymme. Starkt andrahandsvärde.

Hyundai i40 1,7 CRDI Automat

274 900 kronor. 136 hk. CO2-utsläpp 119 g/km.

Rymligast av jämförelsebilarna, men slår inte Octavia.

VW Golf Sportscombi 2,0 TDI DSG

270 500 kronor. 150 hk. CO2-utsläpp 119 g/km.

Byggd på samma plattform som Skoda och med likadan motor och växellåda, men priset är ett annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!