Rymlig Skoda utan finess

Skoda Rapid är som pyttipanna, lite av vad man har hemma. Med fokus på prisvärdhet och funktionell kvalitet har Skoda satt ihop en ny modell där designen åtminstone är ny.

Interiören är enkel. Svart plast ramar in.

Interiören är enkel. Svart plast ramar in.

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-08-19 08:30

Pyttipanna

Skoda går tillbaka till rötterna där prisvärdhet och enkelhet är det viktigaste. Skoda Rapid riktar sig mot familjer, och bilens rymlighet och lastförmåga är goda argument. Bilen är rymligare än man kan tro och lastutrymmet är smart, stort och djupt för att rymma rejält med familjepackning.

Men just bagaget är Rapids enda riktiga höjdpunkt. Bilen känns i övrigt som ett hopkok av vad som fanns på lagret. I väntan på nästa Skoda Octavia fick biltillverkaren klämma in Rapid, som hamnar mellan Octavia och Fabia i storlek.

Skodas mål är att sälja 1,5 miljoner bilar 2018. Rapid kanske inte gör succé i Sverige, men Kina och Indien kan säkert fylla på försäljningssiffrorna.

Jag testar två motorer, en 1,6-liters diesel och en 1,2-liters bensin, båda med 105 hästkrafter. Dieseln har en femväxlad manuell låda medan bensinmotorn har en sexväxlad. Motorerna är dock inte särskilt pigga och saknar helt hästsparkar.

Det är tungt och jag får jobba med gas, växel och planera mina omkörningar. Styrningen är en aning slapp medan växellådan känns hårdare. Inredningen bjuder plast. Det är visserligen ordning och reda bland instrumenteringen men stil och finess saknas. Kvalitetskänsla likaså.

Dieselmotorn släpper ut 114 gram koldioxid per kilometer och bensinmotorn 116 gram då den bland annat har start-stopp-system för lägre bränsleförbrukning.

Vi testar bilen på riktigt dåliga vägar i Slovakien. Den grova asfalten är lappad och guppen avlöser varandra. Rapid överraskar inte med att vara en tyst, mjuk och komfortabel bil genom Slovakiens landskap.

Det är skuttigt och med en lätt styrning blir högre farter inte så behagliga.

Skoda ser koreanerna Kia och Hyundai som konkurrenter. Då gäller det att priset är lågt, för i övrigt känns bilen inte konkurrenskraftig.

Om Kia och Hyundai den senaste generationen tagit gigantiska steg framåt i utvecklingen, inom säkerhet, teknik, kvalitet och körglädje, så känns Rapid snarare som ett steg bakåt för Skoda. Som en redan gammal bil.

Priset är ännu inte satt men tippas hamna mellan 160 000 och 180 000 kronor. Med tanke på bilens basnivå bör priset ligga närmare 160 000 för att locka, annars kanske en bättre begagnad för samma summa känns mer attraktiv.

Men visst, många vill ha en sprillans ny bil. Problemet med Rapid är att den inte känns särskilt ny ens som just ny.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!