Skoda in i finrummet

Med nya Octavia tar Skoda nu klivet in i finrummet. Lika välbyggd och med samma kvalitetskänsla som sina tyska syskon. Men rymligare och billigare. Egentligen är det bara en bil som kan hota en omedelbar succé – nya Octavia Combi som kommer i sommar.

Renare linjer och en något glupskare grill kännetecknar helt nya Skoda Octavia utvändigt. Bilen har växt på alla ledder och när kombin gör entré i sommar så rymmer den faktiskt mer bagage än en Volvo V70.

Renare linjer och en något glupskare grill kännetecknar helt nya Skoda Octavia utvändigt. Bilen har växt på alla ledder och när kombin gör entré i sommar så rymmer den faktiskt mer bagage än en Volvo V70.

Foto: Daniel Kraus

Motor2013-04-24 00:12

Första gången jag skrev om en Skoda var 1975. Jag var nattredigerare och satte rubriken: "Ett varv med Skoda". Tidningens motorreporter hade just kommit hem från Tjeckoslovakien efter att ha slagit runt med en Skoda 120 på fabrikens egen testbana. Alltså flera år innan en likadan bil välte i svensk tv.

Fast det var tv-vurpan som blev dödsstöten för det tjeckiska märket.

Det skulle ta 20 år innan Skoda kom tillbaka på allvar. Med just Octavia och med Volkswagen som ägare. Och vilken resa man har gjort. Från en bil man skrattade åt till en bil som allt fler vill ha. Nu kommer alltså en helt ny Skoda Octavia. Bäva månde konkurrenterna.

Snygg, säker, toppmodern, rymlig och välutrustad. Inte längre tokbillig men fortfarande synnerligen prisvärd.

Årets upplaga av Skoda Octavia bygger på VW-koncernens nya MQB-plattform. Den som också används till nya VW Golf, Seat Leon och Audi A3. Alla har de växt på både längden och bredden, men störst är nya Octavia. Frågan är om den inte rentav växt ur sin klass?

I provbilen sitter den prisbelönta bensinmotorn på 1,4 liter och 140 hästkrafter. Nästan lika bränslesnål som en diesel och med ett fint vridmoment trots den blygsamma cylindervolymen. Står man i valet mellan bensin eller diesel bör man också beakta fordonsskatten – bara 440 kronor för vår 140-hästare. Som också är billigare i inköp än båda dieselalternativen på 105 respektive 150 hästkrafter.

I höst kommer också två miljöbilsklassade versioner. En med diesel och en gjord för gasdrift.

Provbilen är en så kallad halvkombi, där bakluckan öppnas hela vägen upp till takkanten, och bagageutrymmet är närmast gigantiskt för biltypen – 590 liter redan innan man fällt baksätet. I och med att axelavståndet blivit 108 millimeter längre har även passagerarutrymmet bak vuxit.

Trots att bilen alltså har blivit större har den ändå blivit hela 102 kilo lättare, vilket åtminstone delvis förklarar att även köregenskaperna känns mer vuxna. Bra styrning, kursstabil och samtidigt följsam.

Byggkvaliteten känns övertygande, materialvalet i kupén likaså och drivlinan är ju redan väl beprövad inom familjen.

Det enda som väl kan hindra den här bilen från en omedelbar succé är möjligen att många svenskar väntar in kombiversionen, som kommer i sommar.

Skoda Octavia 1,4 TSI

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,4-liters bensinmotor med turbo

Växlar: Manuell, 6

Tjänstevikt: 1 256 kg

Maxlast: 550 kg

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg

Längd/bredd/höjd: 466/181/146 cm

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 197 100 kr

Skatt: 440 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 9 (motorhuv med fotgängarskydd)

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,53 l/mil

CO2-utsläpp: 121 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 590-1 580 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk

PRESTANDA Betyg: 4

Toppfart: 215 km/t

Effekt: 140 hk vid 4 500 varv/min

Vridmoment: 250 Nm vid 1 500 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 8,4 s

HELHETSBETYG: 4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!