Sportig Merca ska locka yngre

Med nya A-klassen vill Mercedes slå sig in bland de kompakta och sportiga bilarna i premiumklassen.Det gör man med helt ny design, sänkt chassi och snåla motorer.

Bagageutrymmet kan inte ta så mycket bagage men det går att fälla baksätena.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Bagageutrymmet kan inte ta så mycket bagage men det går att fälla baksätena.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Motor2012-09-09 09:25

Ingenting är sig riktigt likt i bilvärlden numer, man vet aldrig vad som väntar. Ta Mercedes nya A-klass, till exempel. Den liknar inte den gamla modellen någonstans - det är en helt ny bil. Borta är det karaktäristiska högbygget som går att känna igen på långt håll, fram träder en mycket lägre och sportigare bil som designmässigt påminner starkt om BMW:s 1-serie.

Och det är just det som är poängen. Mercedes har känt vart vindarna blåser. Yngre kunder! Privatleasing! Businessbilar paketerade för företagsmarknaden! Sport och design!

Ungefär där även Audi A3 och Volvo V40 finns.

Karossen till A-klass är sänkt med 16 centimeter och förlängd med 40 centimeter jämfört med den gamla modellen. Det är en rejäl förändring och det är klart att det märks inne i bilen. Pyttelite luft ovanför huvudet, men bra med plats på längden både fram och i baksätet.

Men där slutar de generösa utrymmena, bagage får man inte ha för mycket av. Där är det ganska trångt men faktiskt aningen rymligare än i Volvo V40.

Interiören är helt ny, men inte så nydanande eller uppseendeväckande som jag hade väntat mig. Stolarna, luftintagen och en friliggande skärm är det som sticker ut. Skärmen, som finns där vare sig man valt till navigation eller inte, ska enligt Mercedesfolket vara en mycket medveten detalj som lockar köpare.

Jag tvivlar. Det är ingen Mercedesklass på den. Hade den kunnat fällas in i panelen hade jag köpt det.

Stolarna däremot, som har integrerade nackstöd, är väldigt fräna och sköna och har inbyggda whiplashskydd.

Säkerheten är diger i nya A-klassen, det finns en hel del avancerade system att välja bland, som kurshållningspaket, dödavinkelassistans och pre-safe (förbereder de åkande för eventuell krock). Standard är dock ett radarbaserat kollisionsvarningssystem.

På motorsidan finns flera alternativ, allt från en diesel på 109 hästkrafter till en bensinare på 211 hästkrafter, alla med eco start-stop. Mercedes i Sverige tror att nästan 90 procent av köparna kommer att välja diesel och då främst 180 CDI med 109 hästkrafter. Med en förbrukning på 0,38 liter per mil och ett koldioxidutsläpp på 98 gram kilometern talar väldigt mycket för just den.

Jag fick köra 200 CDI med AMG-paket och 7-stegad dubbelkopplingslåda och den lilla bensinmotorn med 122 hästkrafter och sexväxlad manuell låda.

Det känns stabilt och det är bra drag i dieseln, men det kommer in rätt mycket vägljud i kupén. Och priset för den, drygt 352 000 kronor med alla tillval, är inte direkt lockande.

Bensinmotorn är trevlig, om än inte lika stark som dieseln, men med tanke på vad den kostar, från 214 900 kronor, bör den vara ett bra val.

På sikt kommer minst tre-fyra karossformer till på den här plattformen. Och redan nästa år blir det fyrhjulsdrift.

Som sagt, man vet aldrig vad som väntar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!