Hybrid
Hybriden Toyota Prius har sedan 1997, då första generationen lanserades, sålts i över 2,6 miljoner exemplar. Nu utökas Priusfamiljen med en kombiversion med en tredje sätesrad. Hybridtekniken i Prius Plus är densamma som i Prius, men bilen har fått sig en uppdatering och känns snäppet stabilare och tystare.
Vi susar iväg och även när bensinmotorn startar har det blivit tystare inne i kupén jämfört med Prius. Styrkan med Prius hybridsystem är en jämn bränsleförbrukning, oavsett körning i stad, på motorväg eller under långpendling. Vi ligger runt 0,5 liter där både hård motorvägskörning och ryckig stadskörning ingår. Prius Plus har ett koldioxidutsläpp på 96 gram per kilometer vilket är 7 gram mer än Prius 89 gram. Förklaringen är 125 kilo extravikt eftersom Plus är en större bil: 13,5 centimeter längre. Men 96 gram för en sjusitsig bil är ändå imponerande.
Däremot är körglädjen mindre imponerande. Det väsnas från motorn vid gas och styrningen är i slappaste laget. Bilen är stötig och slinker inte över gupp och skarvar obemärkt.
Prius utseende brukar väcka diskussioner och designen är kvar även i Prius Plus, nu som en svälld Prius. Men det är som med körglädjen, man har inte en Prius för att man vill ha en snygg bil.
Sätena är fiffiga där den mittersta raden har tre individuella säten som alla går att skjuta längsled, fälla helt plant och luta ryggstödet för bästa komfort. Den bakre raden med två säten bör, som i alla sjusitsiga bilar, ses som nödsäten för kortare turer med barnens kompisar som passagerare. Men sätena får ändå godkänt där framför allt fötterna har bra utrymme och gör att även vuxna kan få plats.
Prius Plus lastar bra även med sju passagerare. Två weekendväskor får plats, men bilen får däremot inte dra släp, vilket känns synd för en annars bra kombi.
För att få plats med både extra säten och hybridens batterier använder Toyota litiumjonbatterier. Dessa är hälften så stora och väger mindre jämfört med de nickelmetallhybridbatterier som användes i den tidigare modellen. Nu ryms batterierna i mittkonsolen, i stället för under bagageutrymmet, där nu de två extra sätena tar plats. Anledningen att man inte använder litiumjonbatterier i Prius är priset, som i dag är minst det dubbla.
Toytota säljer över 100 000 hybridbilar i månaden och med Prius Plus lär framgången fortsätta.