Charterbolag överger Norrköping – tappar flera destinationer i år

Norrköping flygplats är redan ifrågasatt. Nu står det klart man tappar fyra destinationer – och 15 000 resenärer i år.
– Det går inte åt rätt håll, säger flygplatsens marknadschef Jessica Ågren Ohlsson. 

"Utöver Turkiet har vi jämfört med förra sommaren tappat Mallorca och Kroatien. Dessutom blir det inget inrikesflyg till Visby", säger Jessica Ågren-Ohlsson.

"Utöver Turkiet har vi jämfört med förra sommaren tappat Mallorca och Kroatien. Dessutom blir det inget inrikesflyg till Visby", säger Jessica Ågren-Ohlsson.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2025-04-14 10:00

"Det är helt klart ett bottenår tyvärr".

Så svarar signaturen Norrköping Airport på en fråga i sociala medier efter beskedet att det i sommar inte blir några resor med Pegasus Airlines till Turkiet.

Det är Jessica Ågren Ohlsson, marknadschef vid Norrköping flygplats, som svarat på frågan via flygplatsens Facebookkonto. Vi ber henne utveckla för NT.

Vad är det som hänt – varför blir det inga flyg till Turkiet i sommar?

– Ärligt talat har jag lite svårt att svara på det. Förra året var researrangören Turkietresor nöjda med Norrköping, det har vi fått till oss via möten med dem. Men sedan det har det varit helt tyst från själva flygbolaget Pegasus Airlines. Vi har mejlat, vi har ringt och vi har försökt få till möten. Men vi har inte fått någon kontakt. När jag varit på flygmässor har jag försökt få möten med flygbolaget ansikte mot ansikte, men de har inte varit intresserade.

Den här sommaren tappar Norrköping fyra destinationer; Turkiet, Mallorca, Kroatien och Visby. Kvar återstår totalt nio olika destinationer.
Den här sommaren tappar Norrköping fyra destinationer; Turkiet, Mallorca, Kroatien och Visby. Kvar återstår totalt nio olika destinationer.

Hur tolkar du den här tystnaden?

– Jag tolkar det inte som att de egentligen har något emot oss, utan att det snarare kan vara skillnader i hur man väljer att kommunicera. Tyvärr kan det vara så här i den här branschen. Det är flygbolagens marknad, de kan välja och vraka bland flygplatser. För dem är vi bara en hållplats bland andra. Regionalflygplatser får stå lite med mössan i hand.

Men bolaget väljer att flyga från andra flygplatser i Sverige?

– Ja, de finns på Arlanda och Landvetter. Det är klart det är trist, jag hade hellre velat haft en dialog för att se om vi kunde tillmötesgå dem på något sätt, säger Jessica Ågren Ohlsson. 

Var Turkiet ett populärt resmål?

– Jag har inte den exakta statistiken i huvudet, men jag skulle säga att det var en bra flyglinje då den erbjöd både charter- och reguljärflyg. Norrköpingsbor med släkt i Turkiet kunde köpa flygstolar och sedan ta sig vidare i landet. Turkiet som resmål har varit omtvistat av gemene man, men efter att Sverige gick med i Nato la sig den debatten förra året.

Vad syftar du på när du menar att 2025 är "helt klart ett bottenår"?

– Jag syftar på hur det är att driva en regional flygplats i Sverige 2025. Det är inte så att det går sämst för Norrköping, vi är fortfarande den största regionala flygplatsen i landet när det gäller charter. Alla regionala flygplatser drabbas, exempelvis har researrangören Tui ställt in alla sina resor från Jönköping i sommar.

– Charterbolagen har svårt att tjäna pengar. För att dra ner sina kostnader väljer de att resa från de stora flygplatserna. De väljer också att flyga från Danmark, där de kan få ut 1 500-2 000 kronor mer per passagerare per flyg jämfört med Sverige. 

Färre passagerare väljer att flyga från Norrköping. När destinationerna försvinner beräknas det bli 15000 färre passagerare i år jämfört med förra året.
Färre passagerare väljer att flyga från Norrköping. När destinationerna försvinner beräknas det bli 15000 färre passagerare i år jämfört med förra året.

Hur påverkas Norrköping av att charterbolagen överger de regionala flygplatserna?

– Utöver Turkiet har vi jämfört med förra sommaren tappat Mallorca och Kroatien. Dessutom blir det inget inrikesflyg till Visby.

Med färre flyg blir det färre resenärer i sommar?

– Så blir det ju. Innan pandemin hade vi ett normalår 100 000 passagerare. Förra året hade vi 60 000, i år räknar vi med 45 000 passagerare. Vi kan väl konstatera att det inte går åt rätt håll. Nu måste det börja gå uppåt.

Norrköpings flygplats – som årligen får bidrag från ägaren Norrköpings kommun motsvarande dryg 30 miljoner kronor – är redan ifrågasatt. Kritiken handlar främst om att flygplatsen måste bära sina kostnader på egen hand – inte med hjälp med skattemedel.

Hur tror du den här utvecklingen påverkar diskussionen kring flygplatsens framtid?

– Charterflyget har varit bra ekonomiskt. När de andra stora flygplatserna nu börjar sno det från oss måste vi börja skapa intäkter från annat håll. Vi tittar hela tiden på andra ben, vi hyr exempelvis ut lokaler vilket ger oss intäkter vi inte haft tidigare. Vi har också blivit en testflygplats inom drönarområdet.

"När de andra stora flygplatserna nu börjar sno det från oss, måste vi börja skapa intäkter från annat håll", säger Jessica Ågren Ohlsson, marknadschef vid Norrköping flygplats.
"När de andra stora flygplatserna nu börjar sno det från oss, måste vi börja skapa intäkter från annat håll", säger Jessica Ågren Ohlsson, marknadschef vid Norrköping flygplats.

För närvarande finns 34 fast anställda på flygplatsen. 14 är tjänstepersoner, övriga jobbar med praktiska delar kopplat till flygplatsen.

Om ni inte ökar intäkterna, behöver ni dra ner på personalen?

– Vi tittar givetvis på alla kostnader. Men vi är redan en slimmad organisation. I och med att vi är en EU-specificerad flygplats finns det dessutom krav kring hur stor bemanning som måste finnas för att upprätthålla en öppen flygplats, exempelvis krävs det att vi har ett visst antal brandmän på plats, säger Jessica Ågren Ohlsson. 

Karta: Norrköping flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!