Farthindren har funnits på plats sedan förra hösten. Nu är de färdiga att användas i skarpt läge i trafikmiljö under ett prövoår.
Det är Norrköpings kommun som har ordnat platsen på Kärrhagsgatan i Skarphagen för prototypen, den första i Sverige.
– Den här tekniken är utmanande att prova i en skyddad miljö. En väg har valts ut där det passerar mycket bilar och det är ett 30-kilometersområde, säger Richard Nilsson som byggt och utvecklat de dynamiska farthindren.
Principen är enkel.
De som kör med rätt hastighet kan passera utan att bommarna fälls ut. De som närmar sig farthindren med för hög hastighet, tvingas svänga sig igenom farthindren. De nya farthindren har också provats och godkänts av blåljuspersonal.
– Då bommarna fälls ut i god tid hinner föraren anpassa farten. Utfällningen sker rätt så sakta samtidigt som två orangea lampor börjar blinka.
– Syftet är att bilisten ska känna att det lönar sig att hålla hastigheten. I många andra sammanhang är det tvärtom, som till exempel fartkameror. Du får knappast någon bekräftelse för att du är duktig och håller rätt hastighet då du passerar en fartkamera, säger Richard Nilsson.
Fasta farthinder som vägbulor eller busskuddar innebär inbromsningar och accelerationer i trafiken.
– Med statiska farthinder är det mycket som slits på fordonen. Det här är en lösning som inte straffar dig om du håller rätt hastighet och du slipper en ryckig körning, säger Richard Nilsson.
Det var 2022 som civilingenjören fick ett utvecklingsbidrag från Trafikverket. Hindren består till stor del av standardkomponenter, enkelheten gör att hindren ska kunna installeras och tas i drift på en och samma dag.
Vintern och de påfrestningar som salt, snö och kyla ger ska ge besked om hur konstruktionen står sig året runt.
– Det är en väldigt enkel teknik. Även om hindren är nya i trafiksammanhang så finns det liknande mekaniska rörelser i många industriella sammanhang. Det här är bara ett nytt område att använda tekniken på, säger Richard Nilsson.
Tanken med att begränsa vägbredden med rörliga hinder har aldrig provats tidigare i Sverige
– Det är det som är det häftiga i det här projektet. Vi startade anläggningen för ett par veckor sedan och inom kort kommer vi att göra en första mätning av hastigheten för att se hur farthindret påverkar trafiken i området, säger Richard Nilsson.