Nyktert budskap på korvfest

Den här veckan är det folknykterhetens vecka, vilket IOGT-NTO Gunnebo-Västrum uppmärksammade på måndagskvällen.

Engagerade. Några i föreningen är från vänster Gunilla och Göran Andersson, Börje Pettersson, Berit Karlsson, Raymond och Lena Lindén samt Rose-Marie Jonsson.

Engagerade. Några i föreningen är från vänster Gunilla och Göran Andersson, Börje Pettersson, Berit Karlsson, Raymond och Lena Lindén samt Rose-Marie Jonsson.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Nyktert2015-05-11 20:29

Vid föreningens lokal i Gunnebo var grillen tänd och fylld med korvar. Just när VT tittade förbi var besökarna ute på tipspromenad i samhället, medan föreningens medlemmar stod beredda med den efterföljande förtäringen.

Göran Andersson, ordförande för IOGT-NTO Gunnebo-Västrum, vill lyfta frågan om alkoholreklam, och då i synnerhet i de tv-kanaler som sänder från England.

– Sverige är det land i Europa som presenterar mest alkoholreklam under barnvänlig tid, säger han.

Det som han tycker är mest tråkigt är när reklamen riktar sig direkt till barn, för att locka unga konsumenter. Som exempel tar han alkoläsk med Hello Kitty.

– Ju tidigare alkohol kommer in i en människas liv, ju större risk att hon eller han får problem med det. Man blir också snabbare beroende när man är yngre.

Andersson säger också att många i dag blir alkoholister innan de ens har fyllt 20 år.

IOGT-NTO Gunnebo-Västrum har cirka 40 medlemmar. Det är en aktiv förening som bara nu under våren har tolv offentliga programpunkter, bland annat fyra tedanser, jazzcafé och allsångskväll med Black Velvet Band.

Nästa evenemang blir lördagen den 30 maj. Då kommer Håkan Olovsson från Sutaremåla dit och säljer sommarblommor för utplantering.

I samband med detta har Bengt Ellehammar och Kenth Johansson en fotoutställning som heter "Ett urval av Smålands orkidéer". Fotograferna finns på plats för att svara på frågor om orkidéerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om