Kommunala förvaltningar flyttar ihop

En ny stor enhet under kommunstyrelsens hägn. Det kan bli resultatet om miljö- och byggnadsförvaltningen och samhällsbyggnadsenheten slås ihop.

Förslag. Det lutar åt är att miljö- och byggnadsförvaltningen skulle slås ihop med samhällsbyggnadsenheten.

Förslag. Det lutar åt är att miljö- och byggnadsförvaltningen skulle slås ihop med samhällsbyggnadsenheten.

Foto: Anders Steiner

Organisation2014-09-29 15:13

Miljö- och byggnadsförvaltningens organisation har varit under lupp i flera omgångar under de senaste åren. Det är en av orsakerna till att förvaltningen haft, och fortfarande har en tillförordnad förvaltningschef. Kommunledningen har velat veta hur organisationen ska se ut innan man utser en permanent efterträdare till Marianne Söderlund Teurnell, som gick i pension för tre år sedan.

Just nu utvärderas en utredning gjord av Jego-Konsult.

Det förslag som det lutar åt är miljö- och byggnadsförvaltningen, med ungefär 30 anställda, skulle slås ihop med den lika stora samhällsbyggnadsenheten.

Den sammanslagna enheten skulle organisatoriskt ligga under kommunstyrelsen, men skulle serva två politiska styrelser: dels kommunstyrelsen, och dels miljö- och byggnadsnämnden.

Utredningen splittrade miljö- och byggnadsnämnden vid det senaste sammanträdet. De två största partierna, Moderaterna och Socialdemokraterna ställde sig i stort sett positiva till tankegångarna.

– Vi vill dock att ärendet kommer tillbaka till oss för beslut när det är ytterligare förberett, säger ordföranden Ingvar Ahlström (M).

Han vill bland annat få svar på var den sammanslagna förvaltningen ska sitta och en mer detaljerad beskrivning av organisationen.

Det finns också några problem som behöver lösas. Bland annat behöver man tittat på om det finns risk för att jävssituationer kan uppstå.

Nämnden vill också att arbetet med att rekrytera en ny förvaltningschef påbörjas.

De tre oppositionspartierna i nämnden, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Folkpartiet, röstade nej till en omorganisation:

– Vi håller med om intentionerna i utredningen, att hitta tydliga arbetsordningar och samarbete mellan olika ansvarområden, skriver de i en protokollsanteckning.

Däremot hävdar de tre partierna att den nya organisationen inte är lösningen på de problemen.

– Vi reserverar oss därför för en sammanslagning i nuläget, skriver de i anteckningen, men uppmanar till fortsatt arbete när det gäller att hitta bättre arbetsprocesser och att kunna samlokalisera de två enheterna.

Sammanslagningen

Miljö- och byggnadsförvaltningen beviljar bygglov, sköter miljö- och livsmedelstillsyn. Förvaltningen har ungefär 30 anställda.

Samhällsbyggnadsenheten tar fram detaljplaner för byggande. Här sitter även de tjänstemän som arbetar med infrastruktur, trafikfrågor, landsbygdsutveckling och föreningsfrågor. Inom samhällsbyggnadsenheten finns även kommunens kart- och mätkontor. Även denna enhet har knappt 30 anställda.

Fördelar med sammanslagning: Ett exempel som nämns är arbetet med detaljplanerna. För att arbetet med bygglov ska flyta på smidigt är det det viktigt att det finns aktuella och ändamålsenliga detaljplaner. Det kräver redan i dag ett nära samarbete mellan miljö- och byggnadsförvaltningen och samhällsbyggnadsenheten.

En nackdel: Intressekonflikter kan uppstå i en sammanslagen förvaltning. I utredningen nämns att kommunen å ena sidan är fastighetsägare och exploatör av mark, och å andra sidan gör tillsyn på den typen av verksamheter. Kan det fungera att en enhet i kommunen både ska vara ansvarig, och granska hur det ansvaret utförs?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om