Politikerna splittrade om förskott till väg 35

Centerpartiet vill att kommunen lägger mellan 30 till 60 miljoner på att se till att riksväg 35 är redo att rustas upp när det politiska styret i region Kalmar prioriterar upp vägen. Men det är inte kommunens ansvar, menar M, KD, L och SD.

Fredrik Lindwall, Centerpartiet, vill att Västervik betalar pengar i förskott för att planera åtgärder på väg 35. På så vis skulle "Ett första spadtag" kunna ske så snart regionen skriver in väg 35 i prioriteringslistan i vägplanen.

Fredrik Lindwall, Centerpartiet, vill att Västervik betalar pengar i förskott för att planera åtgärder på väg 35. På så vis skulle "Ett första spadtag" kunna ske så snart regionen skriver in väg 35 i prioriteringslistan i vägplanen.

Foto: Ellinor Ljung

Överum2023-06-04 21:00

Centerpartiet i Västervik har tröttnat på att vänta på att riksväg 35 ska rustas upp, och vill att kommunen tar saken i egna händer. 

I en motion skriver de att de vill att Västervik lägger pengar på en förskottering. Det innebär i princip att kommunen skulle låna ut pengar för att betala planeringsarbetet i förväg. På så sätt skulle vägen kunna rustas upp så fort den finns med i regionpolitikernas priolista. 

Kommunen har redan dålig ekonomi. Var ska 30–60 miljoner komma från? 

– Det är pengar som vi får låna upp, tänker jag, säger Fredrik Lindwall (C). 

När motionen debatterades under måndagens fullmäktige fick han medhåll från den rödgröna oppositionen. 

Eller, egentligen är alla partierna helt överens om att en upprustning av sträckan Överum – Åtvidaberg är viktig för Västerviks kommun.

Tvisten handlar om vem som ska stå för notan. 

Majoritetspartierna i kommunen tycker att det är upp till S-C-V-majoriteten i regionen att prioritera upp väg 35. 

– För att vi i Västervik överhuvudtaget ska kunna göra något måste väg 35 prioriteras av regionen, och det gör den inte, sa Maria Nordensten (M) i talarstolen.

Även Maud Ärlebrant (KD) som är aktiv både i kommun- och regionpolitiken menade att hon mött motstånd från regionstyret i frågan.

undefined
Kalmar län har länge missgynnats i fördelningen över infrastrukturpengar. Sydsvenska handelskammarens statistik för 2010–2029 baseras på medelvärdet av tre nationella planer från Trafikverket, medelvärde per invånare.

När regionens utvecklingsnämnd avhandlade den nuvarande transportplanen föreslog M, KD och L ett att väg 35 skulle prioriteras i nästa transportplan 2026, men blev nedröstade med 4–6. SD-ledamoten avstod från att rösta. 

Kommunens tjänstemän menar att en förskottering måste täcka byggkostnaden för att godkännas av Trafikverket. Centerpartiets förslag täcker bara planeringskostnaden. Lever er motion inte upp till Trafikverkets krav?

– Det finns säkert utrymme att tolka reglerna, säger Lindwall (C).

Varför la ni inte ett sånt här förslag när ni satt i majoritet i kommunen? 

– Vi har tyckt att det här var en framkomlig väg, men inte riktigt fått gehör tidigare, och det finns en osäkerhet kring finansieringen.

Just osäkerheten kring finansieringen var något som de styrande kommunpartierna lyfte i sina svar. 

– Det handlar om skattemedel och det finns inga garantier för att vi får tillbaka pengarna för en förskottering från Trafikverket, menade Dan Larsen (SD) under fullmäktigesammanträdet. 

undefined
Dan Larsen (SD) var en av de som menade att Västerviks kommun inte ska förskottera pengar till väg 35, utan pekade på att det är regionens ansvar.

Fredrik Lindwall (C) menade å sin sida att en satsning på väg 35 är att värna om skattepengarna: 

– Om satsning på den här vägen inte kommer till stånd förlorar vi arbetstillfällen som skulle genererat skattepengar.

Enligt Centern kommer en förskottering korta tiden till första spadtaget rejält. Dessutom finns ett symbolvärde gentemot regionen om Västerviks kommun är beredd att stå för en del av notan.

– Regionen har tidigare behövt prioritera bort sträckor som funnits i vägplanen när det saknats finansiering, säger Lindwall (C). 

Även Akko Karlsson (MP) pekade på symbolvärdet. Enligt henne skedde upprustningen av sträckan mellan Gamleby och Överum efter att Västervik "flaggat med förskotteringskortet" vilket ledde till att regionen prioriterade upp vägen i sin regionala transportplan.

– Det hände inte för att Västervik satt och rullade tummarna. Vi måste försöka kroka arm i det här, sade hon. 

undefined
I början av 2023 arbetade Trafikverket med att spränga bort berg vid Överums norra infart, och göra diket mjukare vid en eventuell dikeskörning. Man skapade också bättre avrinning för vatten så att det inte rinner ut på vägen.

Ärendet återremitterades, och tjänstemännen ska återigen utreda om det är möjligt för kommunen att förskottera vägen. 

Därför dröjer väg 35

Trafikverket får pengar av regeringen. 

Trafikverket bekostar statliga och regionala vägar, och prioriteringarna bygger på råd från regionerna. 

Prioriteringarna tas fram av regionpolitikerna i en regional transportplan: en lista på vilka vägprojekt som behöver åtgärdas snabbast.

Sydsvenska handelskammaren har konstaterat att Kalmar län länge missgynnats av Trafikverkets regionfördelning. 

Idag står väg 35 på regionens lista över "vägar med brister", som ska åtgärdas "i framtiden". 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!