Somlins önskemål är kort och gott en 2+1-väg, med vilstängsel.
Han får medhåll av många. Patricia Jonsson ifrågasätter att vägen mellan Hultsfred och Målilla prioriterats före 35:an.
– Jag kör fram och tillbaka en gång i veckan och kan inte ens räkna alla inbromsningar jag har gjort för hjortar, skriver hon.
Gällande viltfaran får hon medhåll från Jan-Peter Brinkby.
– Hade förmånen att åka 35:an klockan ett på natten. Problemet var inte bara att räkna att räkna alla många hundratals rådjur, dovhjort, grävlingar, vildsvin och annat vilt. Problemet var också att räkna alla flockarna, så en bra 35:a kräver mer än upprustad väg. Viltstängsel och viltövergångar räddar liv.
Flera skribenter ställer vägsatsningar mot satsningar på Tjustbanan.
– Två parallella kommunikationsvägar Västervik till Linköping, vilken kan vi undvara? Svaret är givet sedan länge, skriver Urban Johansson och menar att de pengar som satsats på tåget kunde ha räckt till trefilig motorväg till Linköping.
Han noterar också att bussar, likaväl som tåg, kan vara miljövänliga.
Även Sara Rais poängterar att en vägsatsning inte är samma som att motarbeta kollektivtrafiken.
– En bra väg innebär störst frihet och är också förenlig med att ha god kollektivtrafik. Rusta järnvägen kan vänta, vägen vore det rimliga att rusta först, skriver hon.