Doktoranden à sa Elwérs förelÀsning Àr den första i fyra omgÄngar dÀr lÀrare pÄ gymnasiet ska ta del av den forskningskunskap som finns om lÀsandet, och tillsammans se hur man kan anvÀnda kunskapen i undervisningen.
ââSlĂ„r det vĂ€l ut kan vi förhoppningsvis föra kunskap tillbaka till universitetet, sĂ€ger Birgitta Bertilsson, lĂ€rare pĂ„ resurscentrum i VĂ€stervik.
Till vardags arbetar hon med att hjÀlpa elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Hon har följt diskussionen om den sjunkande lÀsförstÄelsen. Det handlar inte bara om att det Àr fler elever med allvarliga problem, medel- och toppeleverna har inte lika stora fÀrdigheter som sina motsvarigheter nÄgot decennium tillbaka i tiden.
I projektet Àr inte bara svensklÀrare involverade, utan lÀrare frÄn alla Àmnekategorier, eftersom man tycker att lÀrare i alla Àmnen kan behöva reflektera över hur lÀsprocessen gÄr till och vilka utmaningar olika texter kan innebÀra.
LĂS MER I TISDAGENS VT