Gymnasiet vill ta itu med sÀmre lÀsförstÄelse

LĂ€sförstĂ„elsen blir allt sĂ€mre bland svenska ungdomar. VĂ€sterviks gymnasium vill bryta trenden – och har tagit universitetsvĂ€rlden till hjĂ€lp.

Birgitta Bertilsson, lĂ€rare i VĂ€sterviks kommun och Åsa ElwĂ©r, doktorand i pedagogik berĂ€ttade om det projekt som pĂ„gĂ„r kring lĂ€sförstĂ„else.

Birgitta Bertilsson, lĂ€rare i VĂ€sterviks kommun och Åsa ElwĂ©r, doktorand i pedagogik berĂ€ttade om det projekt som pĂ„gĂ„r kring lĂ€sförstĂ„else.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Pedagogik2013-10-07 17:46

Doktoranden Åsa ElwĂ©rs förelĂ€sning Ă€r den första i fyra omgĂ„ngar dĂ€r lĂ€rare pĂ„ gymnasiet ska ta del av den forskningskunskap som finns om lĂ€sandet, och tillsammans se hur man kan anvĂ€nda kunskapen i undervisningen.

– SlĂ„r det vĂ€l ut kan vi förhoppningsvis föra kunskap tillbaka till universitetet, sĂ€ger Birgitta Bertilsson, lĂ€rare pĂ„ resurscentrum i VĂ€stervik.

Till vardags arbetar hon med att hjÀlpa elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Hon har följt diskussionen om den sjunkande lÀsförstÄelsen. Det handlar inte bara om att det Àr fler elever med allvarliga problem, medel- och toppeleverna har inte lika stora fÀrdigheter som sina motsvarigheter nÄgot decennium tillbaka i tiden.

I projektet Àr inte bara svensklÀrare involverade, utan lÀrare frÄn alla Àmnekategorier, eftersom man tycker att lÀrare i alla Àmnen kan behöva reflektera över hur lÀsprocessen gÄr till och vilka utmaningar olika texter kan innebÀra.

LÄS MER I TISDAGENS VT

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om