Frustrationen har varit stor för många när det hamnat i telefonkö hos Polisens 114 14. Väntetiderna har stundtals varit långa. Men nu har det enligt ett pressmeddelande från Polisen blivit bättre.
Anledningen till det sägs vara att man i slutet av oktober förra året gick från ett nationellt PKC (Polisens kontaktcenter) till ett eget för region Syd, dit Västerviks kommun tillhör. Det innebär att man hamnar i en regional kö och att varje PKC ansvarar för regionens samtal.
Under december förra året var svarstiderna under fyra minuter, att jämföra med den genomsnittliga svarstiden för den nationella kön som var strax över 20 minuter.
PKC Syd har också fått ett större mandat.
– Det känns väldigt bra och stimulerande att vi nu fått fullt ansvar för region Syds ärenden via 114 14. För allmänheten innebär det kortare svarstider men framförallt bättre service i deras ärenden. Genom att PKC Syd nu vidtar utökade utredningsåtgärder i initialskedet blir ärendena mer effektivt hanterade än tidigare, säger Niclas Gerdbo, chef för PKC Syd.