– Man kan se det som en generalrepetition inför den stora UF-mässan i Kalmar i mars, säger Kerstin Hübel-Felldin, en av de tre lärare som arbetar med UF-företag.
Mässan innebär en chans för de unga företagarna att träna sig i att tala för sina varor och möta kunder. Det är också ett sätt att lära sig hur man lockar till sig besökare.
– Det har till exempel fått lära sig att inte sitta ner, utan stå upp vid sina bord, säger Kerstin Hübel-Felldin.
VT stannar till hos två UF Företag. Tjejerna Karolina Zimowska, Isabel Skogö och Annelie Bäckmark säljer smaksatt vatten. Det låter kanske inte så originellt, men de hävdar ändå att de hittat en unik nisch.
– Vi säljer polkavatten.
De hoppas att det både ska bli en vara för julbordet, och att den friska smaken ska locka till köp när det blir varmare i vår. Att de fastnade för polka har två anledningar: De är ensamma om smaken och det var en smak som man kunde få att "fastna" i vattnet.
Hur gör ni när ni tillverkar vattnet?
De tittar på varandra innan de svarar:
– Receptet är hemligt.
Längre bort möte vi ett gäng grabbar från teknikprogrammet. De har utvecklat en fickvänlig nyckelhållare. Den beskrivs lättast som en fickkniv, där bladen utgörs av nycklar. Idén kommer från killarna själva, och två prototyper har tagits fram som en del i undervisningen i produktutveckling. Än så länge har nyckelhållaren inte kommit i skarp produktion, men förhoppningen är att det ska kunna ske i samarbete med industriprogrammet.
– På sikt skulle man kunna utveckla hållaren så att man inte bara hade nycklar i den, utan även USB-minnen och flasköppnare, säger Robert Persson, ekonomiansvarig för Clever Key UF.