Harald Hjalmarsson låter försiktigt optimistisk efter att styrgruppen för "åtgärdsvalsstudien" sammanträtt på tisdagen.
I våras såg det mörkt ut för järnvägstrafiken mellan Linköping och Västervik. De utredningar Trafikverket gjort pekade på att det lönsammaste skulle var att lägga ner Tjustbanan, och satsa på vägtrafik.
Sedan dess har Regionförbundet i Kalmar län presenterat ett eget alternativ – som innebär en mer försiktig upprustning av järnvägen.
Hjalmarsson ser flera positiva resultat av mötet. Trafikverket kommer att ta med även Regionförbundets alternativ i det fortsatta arbetet. Dessutom Trafikverkets alternativ att revideras. En kritik från Kalmar län har varit att man inte tagit med nationellt resande och godstrafik i beräkningarna. Nu kommer det att göras.
Den 27 november ska beräkningarna ha uppdaterats, och kvalitetssäkrats av Trafikverkets experter. Förhoppningen är att styrgruppen då ska kunna förorda ett av alternativen.