De drygt 50 eleverna i årskurs fem på Fågelbäret har förberett sig i en månads tid inför den här kvällen.
Tillsammans har de planerat vad lektionerna ska handla om och vilka uppgifter föräldrarna ska få att göra, när de är där.
De har också fått fundera över hur mycket man kan hinna med på 20 minuter.
Martin Källström, lärare, säger att det var eleverna som kom på idén att utforma föräldramötet på det här viset.
– Det var de som kom med förslaget. Det kan vi inte ta åt oss äran av.
Eleverna har bestämt nästan allt.
– Vi har bara varit med och gjort rimlighetsbedömningar, säger Martin.
I stället för att lärarna ska stå och berätta om skolan, får föräldrarna uppleva den. Från skolbänken.
VT får en pratstund med tre tjejer – Alva Jakobsson, Elvira Bergh och Amanda Ankarberg Ingabo – strax innan första lektionen ska börja. De ska undervisa i svenska. Föräldrarna ska bland annat få rita en bild till en text som eleverna läser upp för dem.
Mest oroliga är eleverna för att tekniken (– läs: projektorn) ska strula.
– Det är pirrigt, men jag är taggad, säger Amanda.
En jobbig sak tidigare var att de hade olika åsikter om vad de skulle göra den här lektionen. De hade svårt att komma överens.
– Alla hade olika idéer. Men sedan slog vi ihop allas idéer, och det gick bra, säger Alva, som tycker att det ska bli roligt att vara lärare åt sina föräldrar.
De andra håller med.
– Det är kul att vi får bestämma över föräldrarna, äntligen! säger Elvira.
Mats Lindström, rektor, är glad att så många, över 100, anmälde sig till föräldramötet denna gång. Inte bara föräldrar, utan även syskon och äldre släktingar.
– Jag tycker att det är ett häftigt grepp, och intressant, för att öka förståelsen för hur man jobbar nu i skolan, säger han.
En av föräldrarna som var där var Anki Ingmarsson. Hon är mamma till Sebastian och Rebecca Ingmarsson-Lundqvist. Det är Sebastian som går i femman.
Anki tycker att det är roligt att gå på lektion för sitt barn. Hon konstaterar också att mycket är annorlunda mot när hon själv gick i skolan.
– Då var det mycket enskilt arbete. Nu är det mycket grupparbete och berätta för varandra. Det märks att skolan har utvecklats mycket.
Och VT kan rapportera att föräldrarna skötte sig exemplariskt i klassrummet. Tysta och flitiga gjorde de sina uppgifter.