Fem tips om sociala medier

Fredrik Steinholtz bjöd vid sitt miniseminarium på fem snabba tips på hur företagen kan använda sociala medier för att öka sin försäljning.

Fem snabba. Fredrik Steinholtz gav sina bästa tips.

Fem snabba. Fredrik Steinholtz gav sina bästa tips.

Foto: Fotograf saknas!

Social selling2015-05-27 11:40

Steinholtz höll ett av fyra miniseminarier under tillväxtdagen. Han jobbar med att genom operativ och strategisk rådgivning hjälpa sina kunder att skapa effektiva säljorganisationer.

I seminariet, som hölls under temat Social Sell, utlovade Steinholtz fem tips för hur sociala medier ska kunna användas för att öka företagens försäljning.

Innan han kom till tipsen berättade han bland annat att köpare i regel väntar tills de avslutat 60-80 procent av sin research innan de når ut till leverantörer.

– Vi kan inte vänta tills de har ett behov och sedan börja sälja, sa Steinholtz.

Social Selling handlar, enligt Fredrik Steinholtz INTE om att sälja, utan om att utbilda sin publik och skapa förutsättningar för att sälja.

– Framtiden består av att kombinera de sociala medierna med traditionell försäljning. Att vara närvarande där dina kunder är.

Att det är kunderna som bestämmer, slog Fredrik Steinholtz fast med emfas.

– De pratar ständigt med varandra om produkter och tjänster på sociala medier. Oavsett om du är där eller inte. Via sociala medier bygger du förtroende och driver försäljning.

De fem tipsen då? Jo, här kommer de:

1. Definiera din målgrupp. Ju bättre du gör det, desto enklare är det att lära känna dem. Ett sätt att tänka kan vara att föreställa sig sina 20 drömkunder och vad de har gemensamt.

2. Innehållsstrategi. Vad behöver kunderna/målgruppen veta när de befinner sig i en viss del av

kundresan/köpprocessen? Hur kan de olika digitala kanalerna knytas ihop för att nå ut till rätt kunder med rätt budskap och med rätt tajming?

– Det spelar ingen roll hur bra era produkter och tjänster är om ni inte har en förmåga att nå ut. Utan att ha definierat målgruppen och utan att ha en innehållsstrategi så har man skapat sig lite onödiga problem, sa Steinholtz.

3. Skapa ditt innehåll. Bara 20 procent av innehållet ska handla om er som företag. Beskriv vad ni gör för era kunder och var konsekvent i kommunikationen. Exempelvis ett visst intervall mellan inläggen. Utbilda kunder och potentiella kunder, ge bort kunskap. Sälj INTE!

4. Kom igång med sociala medier. Börja med en kanal i taget och lär dig hur man marknadsför i den kanalen.

5. Nå ut och knyt kontakt. Hitta företag och personer som du är intresserad av via exempelvis Twitter, Instagram och Linkedin –  exempelvis dina 20 drömkunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!