Pigg veteran fyller ett sekel

Ett klassiskt amerikanskt märke med både folklig och sportig framtoning. Känt för sina muskelåk men också för minivans, pickuper och familjebilar. Nu firar Dodge 100-årsjubileum, samtidigt som det fortfarande lever och har hälsan.

Stilfull front. Dodge låg i framkant och bilarna hade redan i början av 1920-talet både bromsljus och låsbara dörrar.

Stilfull front. Dodge låg i framkant och bilarna hade redan i början av 1920-talet både bromsljus och låsbara dörrar.

Foto: Keith Bell/Shutterstock.com

Stockholm2014-06-13 14:59

De flesta har sett den. Den klassiska biljakten i filmen "Bullitt" som i furiöst tempo går backe upp och backe ned mitt i San Fransisco. En katt-och-råtta-lek med dödlig utgång där Steve McQueens karaktär kör en Ford Mustang så att däcken ryker. Han är hack i häl på ett par skurkar som ger järnet i en Dodge Charger 440 Magnum.

Året var 1968 och amerikanska muskelbilar var superheta. Charger hade just fått en ansiktslyftning och kunde köpas med en biffig V8:a på 7,2 liter. Ett brutalt kraftpaket som tillsammans med rappa syskon som Super Bee och Challenger skulle göra Dodge känd som en prestandabilstillverkare.

Men allt det där hade förstås John och Horace Dodge inte en aning om. De lika driftiga som rödhåriga bröderna arbetade som mekaniker och öppnade en egen verkstad i Detroit år 1900. De fick snabbt ett gott renommé och blev underleverantörer till stadens växande bilindustri. Snart arbetade de enbart för Henry Ford och försåg hans fabrik med motorer, drivlinor och hjulaxlar.

Men när biljätten började förbereda sig för att tillverka grejerna själv var det dags för bröderna Dodge att gå vidare. Och varför inte bygga en egen bil? De kunde branschen och visste exakt hur ett högklassigt fordon skulle vara beskaffat. Eftersom duon ägde en tiondel av Ford Motor Company hade de råd att uppföra en fabrik i toppklass.

Debutanten Model 30 gick i produktion under 1914 och var ett femsitsigt ekipage med stålkaross, elstart och fyrcylindrig motor. Tack vare brödernas goda rykte skapade bilen stor uppståndelse. Succén var ett faktum och redan 1916 var Dodge Amerikas fjärde största bilmärke.

Det blev känt för sin pålitlighet, var tidigt ute med diverse tekniska innovationer och plagierades gärna av konkurrenterna. 1920 var Dodge nationens största tillverkare efter Ford. Men just när medvindarna blåste som starkast dog bägge bröderna oväntat i sjukdom. Efter en del turer förvärvades företaget 1928 av Chrysler.

Då fick Dodge luft under vingarna igen och den välutrustade lågprismodellen Senior Six uppdaterades kraftigt. Chrysler fortsatte att satsa på märket och 1935 hade det tillverkats tre miljoner exemplar i deras regi. Genom tiderna har många fina modeller passerat revy, från den stilfulla Luxury Liner-serien och lyxåket Coronet till den effektspäckade D-500 och trotjänaren Dart.

Och trots att Dodge i modern tid byggt allt ifrån pickuper och minivans till suv:ar och mindre familjebilar är det till 1960-talet, muskelbilarnas gyllene era, som man främst blickar tillbaka. Efter den långlivade Viper V10 från 1990-talet finns nämligen både Charger och Challenger fortfarande i produktion. Klassiska muskelåk som är moderna på insidan men ståtar med en skön nostalgisk look.

För visst vore det dumt att inte förvalta sitt arv?

Dodge-kuriosa

Dodge-brödernas rykte om god kvalitet var så stort att 13 000 återförsäljare ville sälja bilen under premiäråret 1914. Innan de ens hade sett den.

I filmen "Jakten mot nollpunkten" ("Vanishing Point") från 1971 har en Dodge Challenger mer eller mindre huvudrollen. Den hårdkörs tvärs över USA.

Redan 1915 tillverkade Dodge 45 000 bilar och fem år senare hela 145 000. Då var märket USA:s näst största med 22 000 anställda.

Dodge Aries var en rymlig framhjulsdriven sedan som kom 1981. Den utsågs till årets bil i tidningen Motor Trend och blev en succé.

Bilar från Dodge användes i jakten på den mexikanska guerillaledaren Pancho Villa 1916. Det hjälpte till att ge märket status som tillförlitligt. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!