När kylan anländer och löven faller från träden inträder allt som oftast en tuff tid för landets tågoperatörer. Löv som ligger på rälsen krossas av tågen, och förvandlas till en hal, förrädisk såpa. Det blir svårare både att få i gång tågen – särskilt i motlut – och att få stopp på dem. Lokförarna måste bromsa tidigare vid hållplatserna, och det tar längre tid att få upp farten mellan stationerna.
– De får inget fäste på spåren. Det här leder till förseningar, konstaterar Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef på KLT.
I år har problemen varit ovanligt stora, vilket beror på att hösten varit så utdragen.
– Vi har fått en sammanställning från dem som kört tåget om hur många förseningsminuter det varit mellan den första september och den 25 oktober jämfört med i fjol. I fjol hade vi 85 förseningsminuter på Tjustbanan och Stångådalsbanan. I år var det 863 förseningsminuter, säger Katharina Seijsing.
Förseningarna får till följd att resenärer riskerar att missa sina anslutningar. Ibland har tåg ställts in och ersatts med buss för att få tidtabellerna att gå ihop.
Trafikverket har sedan många år jobbat med halkbekämpningar under hösten. Det läggs bland annat ut en särskild gel på spåren för att löven inte ska fastna. Men i år har det inte hjälpt.
– Trafikverket har utfört extra halkbekämpningar på grund av problemen, men det är ett extremt läge i år som gör att man inte klarar allt. Det har varit extremt i hela södra Sverige.
Efter helgens blåsiga väder i regionen har nu de flesta löv fallit från träden. Katharina Seijsing hoppas därmed att lövhalkan snart ska vara över för den här gången. Även problemen med fordon som gäckat tågoperatören under hösten håller på att lösa sig.
– Vi har fortfarande lite fordonsproblem, men det har bättrat sig lite. Vi har fått vänta på leveranser av olika tunga komponenter. Men vi har nu ett fordon på väg ut, och har fått ut ett par i trafik som varit på verkstad.
Vintern brukar vara en bättre årstid för tågen, enligt Katharina Seijsing – även om det kan uppstå problem även då. Det vanligaste bekymret vintertid är att is fastnar i växlarna. I övrigt ska både tåg och räls klara av snö och kyla.