Extrem lövhalka stoppar tågen

Lövhalkan ställer till stora problem för tågtrafiken. Under de senaste åtta veckorna har antalet förseningsminuter varit 863 jämfört med 85 under samma period i fjol.

Foto: Karin Hertz

Tågtrafik2015-11-11 04:00

När kylan anländer och löven faller från träden inträder allt som oftast en tuff tid för landets tågoperatörer. Löv som ligger på rälsen krossas av tågen, och förvandlas till en hal, förrädisk såpa. Det blir svårare både att få i gång tågen – särskilt i motlut – och att få stopp på dem. Lokförarna måste bromsa tidigare vid hållplatserna, och det tar längre tid att få upp farten mellan stationerna.

– De får inget fäste på spåren. Det här leder till förseningar, konstaterar Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef på KLT.

I år har problemen varit ovanligt stora, vilket beror på att hösten varit så utdragen.

– Vi har fått en sammanställning från dem som kört tåget om hur många förseningsminuter det varit mellan den första september och den 25 oktober jämfört med i fjol. I fjol hade vi 85 förseningsminuter på Tjustbanan och Stångådalsbanan. I år var det 863 förseningsminuter, säger Katharina Seijsing.

Förseningarna får till följd att resenärer riskerar att missa sina anslutningar. Ibland har tåg ställts in och ersatts med buss för att få tidtabellerna att gå ihop.

Trafikverket har sedan många år jobbat med halkbekämpningar under hösten. Det läggs bland annat ut en särskild gel på spåren för att löven inte ska fastna. Men i år har det inte hjälpt.

– Trafikverket har utfört extra halkbekämpningar på grund av problemen, men det är ett extremt läge i år som gör att man inte klarar allt. Det har varit extremt i hela södra Sverige.

Efter helgens blåsiga väder i regionen har nu de flesta löv fallit från träden. Katharina Seijsing hoppas därmed att lövhalkan snart ska vara över för den här gången. Även problemen med fordon som gäckat tågoperatören under hösten håller på att lösa sig.

– Vi har fortfarande lite fordonsproblem, men det har bättrat sig lite. Vi har fått vänta på leveranser av olika tunga komponenter. Men vi har nu ett fordon på väg ut, och har fått ut ett par i trafik som varit på verkstad.

Vintern brukar vara en bättre årstid för tågen, enligt Katharina Seijsing – även om det kan uppstå problem även då. Det vanligaste bekymret vintertid är att is fastnar i växlarna. I övrigt ska både tåg och räls klara av snö och kyla.

Lövhalka

Spårhalka, även kallad lövhalka, orsakas främst av fallande löv och barr som krossas av järnvägshjulen. Kvar blir en beläggning som blir väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låg temperatur. Trafikverket utför förebyggande åtgärder mot spårhalka med ett friktionsmedel, bestående av vattengel med sand och stålkulor. Medlet läggs ut på rälsen på ställen där problem med spårhalka är vanligt förekommande, antingen från fordon eller manuellt. Behandling utförs främst kvälls- och nattetid, ett par gånger i veckan upp till flera gånger dagligen beroende på banans trafikmängd och tid på säsongen. Under 2014 orsakade spårhalkan ungefär 480 timmars försening nationellt.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om